Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1381286
Buckshot skrev:Jag har BSR steg 1 också. Med ett max vrid 515nm som ligger över 480nm som är gränsen för Aisin 8 speed :-/
Allt kommer explodera om du hakar på något på dragkroken 100% :-D
av Buckshot
#1381287
KalleJ skrev: fre 22 maj 2020, 21:20
Buckshot skrev:Jag har BSR steg 1 också. Med ett max vrid 515nm som ligger över 480nm som är gränsen för Aisin 8 speed :-/
Allt kommer explodera om du hakar på något på dragkroken 100% :-D
Säg inte så. Nu kommer jag väl inte att dra några större tyngder. Det är mest cykelhållare och ev. några släp från Ikea. Husvagn suger. :-)
av dannesk
#1381308
Vad är problemet om man ska köra cykelhållare eller släpvagn vid enstaka tillfällen som du själv säger. Det är ju bara att haka på en släpvagn och köra normalt. BIlen/kroken är byggd för att användas, skulle du köra fulllastad husvagn 24/7 så skulle det vara annat men hur många gör det!
av Buckshot
#1381379
dannesk skrev:Vad är problemet om man ska köra cykelhållare eller släpvagn vid enstaka tillfällen som du själv säger. Det är ju bara att haka på en släpvagn och köra normalt. BIlen/kroken är byggd för att användas, skulle du köra fulllastad husvagn 24/7 så skulle det vara annat men hur många gör det!
Så det är inga problem så länge jag inte kör med husvagn för jämnan? Så släp med maxlast och fullgas uppför Göteborgsbacken i Jönköping är ingen fara?
av dannesk
#1381421
Buckshot skrev:Så det är inga problem så länge jag inte kör med husvagn för jämnan? Så släp med maxlast och fullgas uppför Göteborgsbacken i Jönköping är ingen fara?
Vad är problemet? Du säger "Nu kommer jag väl inte att dra några större tyngder. Det är mest cykelhållare och ev. några släp från Ikea" så är det väl inga problem, varför tror du att bilen inte skulle klara av detta? Kör du husvagn/släpvagn med last varje dag kontinuerligt så bör du byta olja i lådan med intervaller lika som taxibilar men du skriver ju att du inte ska det. Ska du köra med maxlast och fullgas hela tiden men släpvagn? Har du samma körsätt också i vanliga fall utan släpvagn?
av Buckshot
#1381438
Jag orkar inte. Jag kommer förmodligen inte att dra några större lass men det kan ju bra att veta vad som knäcker en automatlåda. Är det så svårt?
av KalleJ
#1381441
En dålig förare med BSR steg :-D

Kör likadant upp som du kör ner (läs samma växel) för göteborgsbacken så håller lådan, väldigt enkelt. Kör du maxladd(bsr) hela vägen upp med en husvagn ligger nog mer än växellådan risigt till.
av dannesk
#1381450
Buckshot skrev:Jag orkar inte. Jag kommer förmodligen inte att dra några större lass men det kan ju bra att veta vad som knäcker en automatlåda. Är det så svårt?
Nej det är inte så svårt, som jag sagt tidigare så är en bil byggd för att användas så där för använd den normalt så är det inget problem. Varför tror du att du ens att du ska knäcka automatlådan med normalt användande och varför ska du provocera och köra med maxlast och fullgas uppför en backe kontinuerligt om du är orolig för automatlådan?? Vill du ha en exakt specad lista i detalj på vad som knäcker just din automatlåda så kontakta tillverkaren Aisin och speca vad du vill knäcka den med så kanske dom svarar.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1381451
dannesk skrev:som jag sagt tidigare så är en bil byggd för att användas så där för använd den normalt så är det inget problem.
varför står bilar på verkstad... ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1381454
Jag begriper heller inte varför någon skulle ställa sig på gasen och flänga upp för den brantaste backen som finns längs riksväg 40 (tror jag det är, i alla fall)?
Kör vettigt så håller det alldeles utmärkt.
Åtminstone våra två XC70 har vattenkyld växellådeolja. Men det blev rätt varmt när jag skulle rangera husvagn på kraftigt sluttande åker. Det var så brant att det var nätt och jämt att AWD räckte till . Bromsarna tickade lite lätt hela tiden, för att dämpa slirning tvärs axlarna. Ekipaget behövde nästan 2000 r/min för att överhuvudtaget flytta på sig. På plan mark räcker det med 700 r/min.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]