Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381177
Hej!

Jag har en Volvo V40, årmodell 2004.

Det senaste året har kupéfläkten betett sig underligt.
Den har gått upp och ner i varv.
Efter ett tag så startade den inte om bilen varit avstängd i mindre än ungefär 1 timme.
För att då få igång den så har jag sparkat lite löst där fläkten sitter på passagerarsidan.
Då har den hoppat igång, men då med ett brummande ljud till en början för att sedan efter en stund få upp farten.
Nu har det blivit värre ändå.
Då jag får igång fläkten så brummar den väldigt lågt och får absolut inte upp någon fart, det "pyser" bara ut lite luft från "luftkanalerna" i bilen.

Har skuvat bort skyddet som sitter vid passagerarsidan och där sitter fläkt och lite annat elektroniskt.

Vad kan det vara som felar och vad kan jag göra åt det?
Är det själva fläkten eller något relä?
Så jag inte springer och köper någon reservdel som det sen visar sig inte hjälpte att byta.

Gärna om det är något jag behöver tänka på om jag ska ge mig på att åtgärda detta själv.
T.ex. specialverktyg, metoder för felsökning.

Alla tips är välkomna.
#1381399
Kan vara fläktmotorn också, min V70 mk 1 -00 hade motor av absolut billigaste sort gjord av Delco. Någonting inne i den rostade och ramlar ut i form av smulor, misstänker att det var permanentmagneten. Motorn gick bra ibland, med morrande missljud ibland, och vissa gånger startade den inte alls... Fick köpa ny motor till slut. Sen har det funkat i många år :-)
#1381406
Erik Å skrev:Kan vara fläktmotorn också, min V70 mk 1 -00 hade motor av absolut billigaste sort gjord av Delco. Någonting inne i den rostade och ramlar ut i form av smulor, misstänker att det var permanentmagneten. Motorn gick bra ibland, med morrande missljud ibland, och vissa gånger startade den inte alls... Fick köpa ny motor till slut. Sen har det funkat i många år :-)
Tack för input.

Då kan det vara en av två saker som strular.
Kanske ska kolla själva motorn först.
Koppla den till 12v bör ju avslöja om det är den.

Eller kanske ta loss den och smörja.
Symaskinsolja har jag läst någonstans kan vara lämpligt?
#1381425
Jag försökte smörja lagren utifrån men det hjälpte inte. Och motorhöljet var en ihopnitad konstruktion som jag inte orkade bryta mig in i.
Se upp så du inte får olja på kommutator eller kol, det mår de inte bra av.
Prova föralldel med 12V direktmatning. Se upp så du inte klipper av dig fingrarna bara, det är bra drag i fläkten när den väl fungerar.. :oops:
Det kan nog vara en bra idé att köpa någon tredjepartsfläkt i stället för Volvo original, Delco verkar vara skräp! Men de kanske har bytt leverantör på din bil

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]