Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1378265
Malmstroem skrev:"Big brother" vet redan var du befinner dig tack vare att du troligtvis har en telefon -- så att Volvo vet det spelar för mig ingen stor roll.
Fast "vet vart du befinner dig" är ju inte riktigt samma sak som "bestämmer hur du ska dig dit" eller "hur fort du ska ta dig dit".

Det är skillnad på övervakning och kontroll. Jag är inget fan av något utav dom, men hellre övervakning isf om jag måste välja.


Stänga av mobilen hjälper f.ö. inte alltid. Många mobiler skickar fortfarande ut signaler lite då och då. Vissa går så långt att dom gör det utan batteriet ikopplat t om.
#1378301
Nej, men om informationen inte finns kan den inte brukas eller missbrukas.

För mig är faktumet att informationen finns den stora saken när det gäller personlig integritet. För om den sedan finns kommer den troligtvis att användas, frågan är bara hur.

Jag vidhåller att Volvos användning av information och deras "bestämmande" över mig inte är något som stör mig. Den inblandning jag hittills haft, och det som hittills levererats är för mig bara positivt, främst när det gäller säkerhet (antisladd, autobroms etc). Att andra tycker annorlunda är helt OK för mig -- för här handlar det om personliga preferenser.

Jag är dock inte helt lycklig med all information som samlas in kring oss alla. Det är däremot ett annat ämne.
#1380749
https://www.di.se/bil/nu-har-volvo-cars ... ina-bilar/

Nu har Volvo Cars infört nya hastighetsspärren
Precis som utlovat stryper Volvo Cars bilarnas toppfart till 180 km/tim. Alla nya bilar som levereras har spärren installerad.

”Våra hjärnor är inte konstruerade för höga hastigheter”, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.


Hur lång tid tror ni det tar tills vi ser tuingfirmor som lyfter spärren ?
#1380755
Här är en länk till TT-artikeln *): https://www.nsk.se/2020/05/20/nu-maxar- ... -till-180/

Några fördelar man kan se är att det inte behövs dyra kvalitetsdäck anpassade för höga farter och man klarar sig fint med enklare/billigare bromsar.

Sedan kan man fråga sig om man löser ett verkligt problem; vad gäller hastighet vs olycksfrekvens så beror det väl snarare på om hastigheten är för hög i förhållande till omständigheterna - väder, temperatur, sikt, vägens egenskaper, trafikläge, förarens skicklighet och erfarenhet osv.
___
PS. I faktarutan längst ner så kunde man gjort litet mer grundlig research om man vill bygga ett argument på basen av max tillåten hastighet och marginal till dessa... tex Polen har 140 km/h som hastighetsbegränsning på många av deras fina fräscha betalmotorvägar.

*) Sorry... även denna artikel visade sig ligga bakom en betalvägg visade det sig nu :bored:
#1380788
Jag tror det är en tidsfråga...
Som det är idag lyft spärrar till 250 om man samtidigt trimmar sin bil hos många företag.
#1380849
Det påstås att det ska vara mycket svårt/omöjligt att ta bort denna hastighetsspärr, att den optionen bara ska vara öppen för typ blåljustillämpningar.

Från mitt eget perspektiv får jag säga att det känns som ett rätt trist prospekt att skaffa sig en ny fin Volvo som är kastrerad på det här viset. Incitament att byta från vad jag har idag är typ noll eller minus 20... iskallt.

Inte så att jag regelmässigt kör fortare än 180 km/h. Men det händer ibland att jag tycker det behövs och då skulle det kännas närmast trafikfarligt om bilen begränsar. Fartspärren vid 250 km/h är inget jag har några invändningar mot, aldrig varit där uppe och snurrat så den känns irrelevant.
#1380867
Leopold skrev:Sedan kan man fråga sig om man löser ett verkligt problem; vad gäller hastighet vs olycksfrekvens så beror det väl snarare på om hastigheten är för hög i förhållande till omständigheterna - väder, temperatur, sikt, vägens egenskaper, trafikläge, förarens skicklighet och erfarenhet osv.
Visst är det så... En spärr på 180km/h lär inte hjälpa mycket om någon får för sig att blåsa igenom en 30km/h-zon i 180km/h :D

Jag vidhåller dock att en spärr på 180km/h har näst intill noll inverkan på olycksstatestiken, det enda spärren gör är att vara irriterande, att ta ifrån ägaren "att kunna" köra fortare. Att kunna göra något betyder mycket, även om man aldrig gör det i fråga.
Jag tycker visserligen hastighetsspärrar är meningslösa överlag(oavsett 180km/h eller 250km/h, eller ännu högre), om det inte finns en teknisk orsak till spärren, som t ex risk att motorn rasar pga. övervarv med tiden, eller bilen helt enkelt är för svag eller oaerodymanisk för att klara högre hastigheter.

Kommer nog kännas rätt grisigt för någon som köpt en sprillans ny volvo, ligger på maxhastigheten(180km/h), och blir omkörd av lagom rostig 240 :-D Ett scenario som troligen sällan eller aldrig kommer hända(jag skulle inte vilja köra en orginal 240 så fort iaf!), men kul att tänka sig :P
#1380873
Jag tänker mest säkerhetsmässigt. Ligger man i relativt höga hastigheter så kan en hård spärr vid tex 180 km/h som i detta fall vara ett bekymmer om man behöver manövrera smidigt i ytterfilen när man är neråt kontinenten och kör, i Polen eller i Tyskland tex.
#1381335
Jag läste en undersökning som visade att det inte var så mycket topppfart utan bilarnas accelerationsfömåga som hängde samman med antal olyckor.

Så om volvo vore seriösa ska de strypa effekten på alla bilar och sluta sälja toppmodellena.
#1381356
Låter logiskt, det blir ju skapliga påfrestningar när man accar hårt, bilen kränger eller drar åt något håll, reser på sig vilket påverkar styrningen osv. Lägg till normalt slitage som en lite trött dämpare, något anliggande broms, osv så blir det betydligt kraftigare reaktion.

Är man inte med på det är det säkert lätt att tappa kontrollen.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 31

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]