NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381133
En smula panik här.

Bytte nyligen fjädrar runtom på min V50 ( 3 av 4 var visst av..) inför besiktning.
Vid beställning av nya fjädrar kom frågan om nivåreglering upp. Jag hade inte en tanke på att jag kunde ha det utan tex nåt extra reglage så svaret blev ”nej, ingen nivåreglering”

Med fina nya fjädrar (och nya länkarmsbussningar... ) åkte jag glatt till besiktningen.

Väl där får jag nedslag på att halvljusen står för lågt, båda sidor.

Kan detta ha ett samband? Har jag köpt fel bakfjädrar?

Hjälp! Jag är helt lost... :crying:
#1381138
Har du xenonljus på bilen så skulle jag, precis som Miinan skriver, börja med att kolla så nivågivarna fungerar.
Om du har xenon, höjer/sänker sig ljusen när du startar bilen? Går att se om man står mot en vägg om det inte är mörkt ute.
#1381183
Står de för högt är de inte satta i safemode.

Automatisk reglering upp/ner vid alltid start gäller inte årsmodeller före Facelift runt 2007 , har du en äldre bil får du be några personer sätta sig bak och tynga ned bilen. Slå sedan på tändningen och vänta några sekunder, sen bör lyktorna justera sig, ett surrande läte. Är det helt tyst kan det bero på trasiga lägesgivare. Det kan även vara så att någon av lägesgivarnas armar hoppat ur kulleden. Enkelt att se fram, ta väck höger framhjul så ser du givaren framför stödbenet. Den bakre sitter mer gömd även den på höger sida om mitten vid bakaxeln.

Ser allt korrekt ut bör felkoder läsa ut. Har du modell efter Facelift kan det bli kostsamt då det i andra trådar skrivits om att felet ligger i lyktan/lyktorna som då måste bytas.

Det kan ju även gå att ställa in manuellt med justerskruvar, men det är svårt att få till. Kanske en kalibrering hos verkstad räcker.
#1381250
dieselputte skrev: fre 22 maj 2020, 12:03 Står de för högt är de inte satta i safemode.

Automatisk reglering upp/ner vid alltid start gäller inte årsmodeller före Facelift runt 2007 , har du en äldre bil får du be några personer sätta sig bak och tynga ned bilen. Slå sedan på tändningen och vänta några sekunder, sen bör lyktorna justera sig, ett surrande läte. Är det helt tyst kan det bero på trasiga lägesgivare. Det kan även vara så att någon av lägesgivarnas armar hoppat ur kulleden. Enkelt att se fram, ta väck höger framhjul så ser du givaren framför stödbenet. Den bakre sitter mer gömd även den på höger sida om mitten vid bakaxeln.

Ser allt korrekt ut bör felkoder läsa ut. Har du modell efter Facelift kan det bli kostsamt då det i andra trådar skrivits om att felet ligger i lyktan/lyktorna som då måste bytas.

Det kan ju även gå att ställa in manuellt med justerskruvar, men det är svårt att få till. Kanske en kalibrering hos verkstad räcker.

Det är en -09a..
Besiktningskillen sa även att fästet (enl bild) såg ut som om det fått en känga. Kan det kanske vara svaret?
#1381270
Rör de sig inte öht när du slår på tändningen så finns där nog en felkod, styrdon, eller strålkastarna. Ryck batteriet en stund, kanske nåt som hängt sig.

Förvånad att besiktningarna inte har kravet att testa funktionen. Man möter en del med släp och som då bländar, tecken på felande justering. (alla bilmärken)
#1381278
Bytte fjädrar bak på min V50 1,8f 07:a och den blev väldigt hög bak jämfört med tidigare.
Gissar att jag har nivåreglering på den bilen så skulle nog haft lägre fjädrar så bakänden sedan pumpas upp vid lastning?
Det lustiga var att dessa fjädrar kom fram som förslag då jag sökte på mitt regnr på biltema.

Mvh

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]