Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380078
Har sett på min V90 CC MY2019 som rullat 1500 mil att på vänster bakdörr så skaver yttre dörrlist av klarlacken på kant/sida mot bakre hjulhus. Ser också att ett clips för listen har släppt och den går inte att fästa igen. Den yttre listen är troligtvis tillverkad i någon plastkvalité som gör att den är hårdare. Dörren är snyggt i linjen med karossen så den går inte för långt in heller. Någon mer som sett detta? Ska visa upp den för min PST nästa vecka.
#1380116
Japp, här kommer två bilder.
Bilagor
IMG_0091.jpg
IMG_0091.jpg (872.64 KiB) Visad 2672 gånger
IMG_0089.jpg
IMG_0089.jpg (635.62 KiB) Visad 2672 gånger
#1380692
I min bil har ingen åkt i baksätet men jag öppnar den varje dag och ställer in jobbväskan. Så det är den "hårda" plastlisten som nöter av lacken. Min PST hade inte sett detta innan och han skulle kanske göra en notering till Volvo. En fabriksfix bör vara en bättre/mjukare list med låg friktion och kanske en genomskinlig plastfolie som extra skydd för anliggningsytan.
#1381303
Samma fenomen på min V90 från 2018, har två småbarn så bakdörrarna används flitigt.
Klagade och det skapades ett ärende hos Volvo, svaret som kom tillbaka var att det är en produktegenskap, tolkar det som ett outtalat medgivande att konstruktionen är bristfällig men att ingen åtgärd finns.

Har även noterat att de vita plastclipsen som håller listen på plats ej var fasttryckta helt i listen vilket gör att listen hänger lite, när det är så förvärras nog det hela ytterligare.

Så för att inte riskera att nöta ner till grundlacken så har jag försökt hålla slitaget nere genom att ha en mikrofibertrasa och torka ytorna frekvent, inte speciellt premium...

Testar nu en ny lösning, har satt fibervävstejp för kablage på listen på ena sidan för att se om det blir någon skillnad i slitage, har polerat den nötta klarlacken för att enklare se om det skiljer i hur de slits (båda barnen åker alltid med i den bilen).
Faller det väl ut så får det bli fibervävstejp (om den sitter bra) eller flockning av listerna.
Annars får det bli ett försök med folie på lacken.
Bilagor
IMG_2322.jpg
IMG_2322.jpg (749.89 KiB) Visad 1924 gånger
IMG_2286.jpg
IMG_2286.jpg (573.93 KiB) Visad 1924 gånger

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]