Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379939
Hej,

Flyttar hem till Sverige i sommar med en massa ungar och hund och nu blir det en XC90. Har bestämt mig för att skippa T8 då det tar ett antal år innan de extra 100 000 är ens nästan intjänade.

Det blir alltså en D5. Troligen en Inscription. Nu undrar jag.

Skillnader på modellåren 2017-2018? Eller lika bra att köpa en 2016 med mindre mil?
Vanliga fel och vad ska man fråga vid köpet?
Någon tanke på miltal? Köp av bil runt 8000-9000 mil okej?

Stort stort tack för hjälp!

Hälsningar
Peter
#1379941
Pga de många barnsjukdomarna under första tiden skulle jag i alla fall ha föredragit fler mil och nyare årsmodell än tvärtom. Bilarna satt inte ens ihop rakt i början.
https://teknikensvarld.se/volvo-har-kva ... em-332330/
#1380084
Har precis gjort det här och valet föll på 2018. Mindre barnsjukdomar än 16 och 17 men ingen adBlue som kom på 2019. Givet med 7-sits.
Det blev en D4 med färre mil framför en D5 men det hade också att göra med tillgången just då. Upplevde att prisskillnaden mellan Inscription och Momentum inte var så stor, helt klart värt det.
Valde bort luftfjädringen för krångel-risken men skulle gärna haft B&W stereon, 360-kameran och HUD. Dessa prylar verkar driva upp efterfrågan på bilarna och därmed priset. Personligen gillar jag inte dekorlisterna i metall, föredrar de i valnöt.
Tänk på att XC90 "äter" storlek på fälgar. Med 21" ser det bra ut, med 19" så där. 15mm spacers runt om lyfter också utseendet.
Bara haft den ca 3 mån men är nöjd hittills. Mest negativa är att ljudnivån i bilen är för hög. Har jobbat med dämpning och det har blivit bättre. Motorn lite skramlig i låg fart.
#1380307
Tycker den ser rimlig ut och till ett rätt bra pris. Märks att priserna sjunkit sedan i vintras, före Corona, när vi kollade.
Kolla så att ni trivs med den beiga klädseln, den är lite av en vattendelare, många gillar den inte. Precis som ljusa så missfärgas den av jeans och kräver lite mer underhåll för att se bra ut.

Tror inte milen i sig är ett problem, när vi bytte in V90:n hade den gått nästan 9000 och var som ny i det mesta. Däremot bör du ta en försäkring som skyddar mot maskinskada längre än 10000 mil för att minska riskerna.
#1380555
bjornw skrev: lör 16 maj 2020, 08:57 Bara haft den ca 3 mån men är nöjd hittills. Mest negativa är att ljudnivån i bilen är för hög. Har jobbat med dämpning och det har blivit bättre. Motorn lite skramlig i låg fart.
Ursäkta att jag kapar tråden , men vad har du gjort för att sänka ljudnivån?

Köpte en t5 delvis pga ljudet från D5 men är inte helt tillfreds ändå. Tycker det låter ganska mkt i kupén när man kommer +90km/h


Märkte enorm skillnad på ny och äldre asfalt. Som natt och dag.

Har tyvärr fläskiga 21” på jag gissar 19” skulle göra lite skillnad?
#1380560
Jag har fipplat på i alla dörrar, golvet fram till baksätet (ut med framstolar), b-stolpar, bagaget, sidopaneler bak, torkardiket och hjulhusen.

Har inte tagit ut baksätet eller tredje raden.

Först alu/butyl (STP Black Gold) mot plåten sedan en foam (STP AeroFlex 10) i dörrar och hjulhus.
På golvet alu/butyl mot plåt och sedan en tung MLV liggandes (STP Noiseblock).

Det finns många andra fabrikat som gör jobbet lika bra.

Det sänker helt klart ljudnivån, främst vägljud, och det ger en solidare känsla med dovare duns och mindre Kling&Klang. Det tar en hel dag att gå igenom hela bilen även om man är lite van.

Absolut viktigast för ljudnivån är hjulhusen och de är också enklast. Viktigast för känslan är dörrarna.
Det finns två hål i de främre hjulhusen in till motorrummet, att täta de har enskilt störst effekt. Det underlättar att komma åt om man tar bort hjulet men det går att komma åt dem ändå. Se bilden nedan, visar ena hålet. Det andra är i samma ”veck” men till höger.

Jag har 21” Pirelli däck med skum i. De är mycket tystare än de nya Hakka 19” dubbdäcken. Blev faktiskt förvånad över hur tysta de var. Tror inte du vinner så mycket på däcken.

Vi gick från 72db till 68db (med appen Buller på iPhone 8) i 110km/h på samma sträcka i ungefär samma temp. Siffrorna i sig går inte att jämföra men skillnaden är relevant.

Är inte helt nöjd än. I 80+ på riktigt dålig asfalt är det fortfarande ljudligt. Ska fortsätta med fjäderbenshusen och bakre hjulhus. Är inte nöjd med bakluckan heller, plåtig känsla i den, men svår att komma åt i.
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (131.86 KiB) Visad 2093 gånger
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]