Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380121
Amanite skrev: fre 15 maj 2020, 23:13 Jaja men min kyler när den väl är igång så det är ingen fara. Drt enda jag funderade på var om de korta intervallerna är normala eftersom det ju som sagt bör bli ett jäkla slitage på kopplingen.
Svaret är ja.
Både på frågan, och påståendet.

Men, det brukar gå 25.000mil eller 12-13år innan det blir ett problem öht, så det är designat för det.
Skimsar man om, så går den igen.
Även ful-shimsningarna med plåtbleck eller bundband fungerar faktiskt. Det är ju bara gapet som ska minskas. Utifrån eller inifrån spelar ju ingen praktisk roll.

Att stänga av AC för att minska slitaget när den inte behövs som många gör, är direkt kontraproduktivt. AC håller bäst om den får sköta sig själv. Låt den alltid bara på. Året runt.

Men det är lite omdesignat numera.
Många har ingen koppling alls (som våran Rav4 från 2013) och andra har en koppling, men sedan styrs det hela av ventiler istället.
Men, det finns gamla hederliga kvar än i dag.
Dessa är egentligen att föredra. Lätt att serva en koppling, mot ventiler, eller skuren pump som det blir utan koppling om systemet läcker ut.
#1380278
Okej ja jag undrade mest eftersom jag inte visste vad som var normala intervaller (hade inget att jämföra med då jag köpte bilen med trasig koppling). Men alright den är omshimsad nu (fick ta bort den stora brickan så nu är det bara den lilla kvar) och ska undersöka om intervallerna för av och påslag förändras när det blir varmare ute :)
#1380294
Amanite skrev: sön 17 maj 2020, 03:55 Okej ja jag undrade mest eftersom jag inte visste vad som var normala intervaller (hade inget att jämföra med då jag köpte bilen med trasig koppling). Men alright den är omshimsad nu (fick ta bort den stora brickan så nu är det bara den lilla kvar) och ska undersöka om intervallerna för av och påslag förändras när det blir varmare ute :)
Strunta i intervallerna.
Kyler den bra i alla lägen är det bara att köra och njuta av svalkan.
"If it's not broken, dont fix it".
Det kan bara ge andra problem, i synnerhet fyllning med för dålig kunskap. (Ful-fyllning)
#1380320
MickeM skrev: sön 17 maj 2020, 09:48
Amanite skrev: sön 17 maj 2020, 03:55 Okej ja jag undrade mest eftersom jag inte visste vad som var normala intervaller (hade inget att jämföra med då jag köpte bilen med trasig koppling). Men alright den är omshimsad nu (fick ta bort den stora brickan så nu är det bara den lilla kvar) och ska undersöka om intervallerna för av och påslag förändras när det blir varmare ute :)
Strunta i intervallerna.
Kyler den bra i alla lägen är det bara att köra och njuta av svalkan.
"If it's not broken, dont fix it".
Det kan bara ge andra problem, i synnerhet fyllning med för dålig kunskap. (Ful-fyllning)
Mjo den kyler ju när den är igång men sätter man handen vid utblåsen så könner man ju en klar skillnad mot när den slår av. Alltså kall luft i 7 sek när den slår på sen lite halvljummen i 4 när den slår av. Visst det ger ju allt som allt hyfsat sval luft i kupén eftersom den ju ändå är igång ca 60% av tiden som den är påslagen men..
#1380323
Kylan ska inte variera så.
Då, kan det vara för lite media, tex .

Men, det ha inte med intervallerna i sig att göra.
Dom låter normala. Men det är svårt att avgöra hur bra en AC fungerar när det är lite kallare så den egentligen inte behövs. Det är en varm sommardag det märks väl.
#1380359
Amanite skrev: sön 17 maj 2020, 15:05 Jodå kylan har med intervallerna att göra . Så fort den går igång så kyler den, så fort den stänger av så kyler den inte (vilket ju såklart är rimligt). Så kylmedium finns där ju.
Förtydligande:
Kylan SKA inte ha med kompressor intervallerna att göra. (om allt är ok).
Det ska kyla jämnt och fint hela tiden.
Pumpen ska slå till igen, innan någon försämrad kyla märks av.
Annars är nog mängden media på upphällningen.

Men, testa en varm sommardag, innan du bökar med ett gammalt AC system.
Börjar man med något, drar det ofta med sig några fler saker, och sen blir det dyrt..
#1380397
MickeM skrev: sön 17 maj 2020, 18:15
Amanite skrev: sön 17 maj 2020, 15:05 Jodå kylan har med intervallerna att göra . Så fort den går igång så kyler den, så fort den stänger av så kyler den inte (vilket ju såklart är rimligt). Så kylmedium finns där ju.
Förtydligande:
Kylan SKA inte ha med kompressor intervallerna att göra. (om allt är ok).
Det ska kyla jämnt och fint hela tiden.
Pumpen ska slå till igen, innan någon försämrad kyla märks av.
Annars är nog mängden media på upphällningen.

Men, testa en varm sommardag, innan du bökar med ett gammalt AC system.
Börjar man med något, drar det ofta med sig några fler saker, och sen blir det dyrt..
Ja min tanke är ju också att kompressorn ska bygga upp ett tryck nog att hålla kyla ett tag efter att den slår av igen. Och när detta tryyck sedan minskar (men fortfarande högt nog för att ge kyla) så ska kompressorn slå till igen för att bygga upp nytt tryck. På så sätt så är det ju som du säger att kylan inte borde märkas minska vid utblåsen. Men jag upplever som sagt kylan ganska linjär med kompressorns påslag.
Men men, jag får vänta tills det blir varmare och testa mer rejält. Annars borde kanske ett trycktest av kylmediumet hos en verkstad vara på sin plats?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...