Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Svar nej, men det blir så när det är slitet.

Läcker den olja eller låter illa, typ knackande?
Om ja =byt.
Om nej =tuta och kör, men håll ett öga därunder ibland efter olja.
Ljudet missar man inte.

Är det kamremsbyte på G och du planerar att ha bilen länge? Då kan det vara värt att byta, men vi snackar 3000-4000kr för bara drevet.
Tillkommer jobb, eller blockeringsverktyg om du gör det själv. Och givetvis kamremsatsen, men det är ju uppenbart.
Momentnyckel har väl de flesta som grejar själv, annars tillkommer det också.
Begagnad = dumsnålt.
av Storfot
Låter inte illa, men läcker en hel del olja. Svårt att se exakt var utan att plocka bort resten av kåpan, men jag tror att det kommer någonstans därifrån.
av Storfot
Nu upptäckte jag att insugs-VVT:n glappar också. Inte lika mycket, men drygt en mm. (Det verkar bero lite på hur dreven står, förut kände jag inget glapp på insugssidan och nu känner jag inte det stora glappet på avgassidan.)

Lika bra att byta den också då eller hur känsligt är det? Det blir dyrt det här, men jag räknar med att ha bilen kvar i tio år eller så, så jag vill inte vara dumsnål.

Vparts verkar inte ha rätt insugs-VVT heller, någon som vet om priset är liknande hos Volvohandlaren eller om det ligger väsentligt högre?

(Jag kom på att jag hade en avgas-VVT liggande som verkar likadan och inte glappar. Men den kommer från en motor som dog kamremsdöden, så det känns riskabelt att använda den ifall den tagit stryk på något sätt.)

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]