Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373286
Min nybilsgaranti går ut om två månader - vad ska jag kolla innan?

V40CC T3 2018, 4000 mil, servad hos Volvo,

- Den går bra, förutom lite konstigheter med att värmen inte ”hänger med” när jag ändrar inställning, t ex från 23 till 19 grader, om jag inte först går till LOW, och att vänster torkare klonkar högt i vänster vändläge, vilket jag kommer att anmärka på.

Men vad annat bör jag kolla innan?

För länge sen så hade ”M” (Motormännens Riksförbund) teststationer, med en produkt för en petnoga kontroll för just före garantitidens utgång. Ringde dem och de har inga teststationer längre.

T ex Svensk Bilprovning erbjuder en slags frivillig konditionskontroll (en produkt utanför den obligatoriska trafiksäkerhetskontrollen), men det litar jag inte på lika mycket för just mitt behov…

Ideer, synpunkter?

Dan
#1379597
Torrvarva den mellan 1500-2000 rpm och ut med huvudet genom dörren, finns några T2 och T3 i den här tråden att lyssna på: viewtopic.php?p=1264849#p1264849 Föreslår MagnusBs inlägg.
Något stetoskop behövs inte.
#1379829
Tackar!

Utmärkt länk också.

Min V40CC är en 2 liters T3 byggd dec 2017, 3100mil.

Och den visslar/viner som andra T3or i länken. Bara att stoppa ut huvudet som du sa.

Jag har hört ljudet förut och trott det var normalt, okunnig som jag är!

Antar det kom gradvis, och om det kommer att öka så blir det så klart störande. Just nu stör det väl mest att jag nu vet att motorn inte ska låta så här.

Service om två veckor, en månad innan garantin går ut. Kommer att meddela verkstan om ljudet skriftligt för säkerhet skull.
#1379853
Skriv gärna en rad i tråden om felet blir konstaterat av verkstan, eller posta ett tubeklipp om du vill ha en bedömning av folk på forumet som skaffat sig en fetisch för ljudet . :ninja:
Lite uppmärksamhet håller förhoppningsvis även Volvos goodwill-vilja uppe framöver.
Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]