Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1379657
Hej!

Min V70 drivE 1.6 2011 blev helt orkeslös och seg häromdagen, tänkte först att det var partikelfiltret sm var igensatt igen, fixade det för nått år sen, men denna gången stod det "P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost condition" i felkodsläsaren. Tog bort koden för att se om den återkom, men nu några dagar senare har jag inte fått den igen, DOCK är bilen fortfarande trög. Mycket seg i acceleration, och motorvägskörning är inte att tänka på. Har INTE fått någon "motorfel" i instrumentpanelen, eller limp mode. Men det kanske inte spelar någon roll?

Någon som haft samma problem och vet hur jag löser det? Har kollat alla synliga slangar i motorummet, speciellt från luftfilter etc. Men inga verkar trasiga eller lösa eller så.

4-5 dagar innan problemet bytte jag bromsok vänster bak och in med nytt kupéfilter, och veckan innan det bytte jag luftfilter och olja + oljefilter. Kan något av detta ställa till det med turbon?
#1379662
Har haft samma på min. Visserligen en 2.4D. Då hade ställmotorn som styr VNT vingarna gett upp. Elektronisk motor. Vet inte om du har det eller om den styrs med vakum. Du har nog felet i turbon.. kolla om det går att röra i spjällarmen på turbon
#1379674
Tompan60 skrev:Har haft samma på min. Visserligen en 2.4D. Då hade ställmotorn som styr VNT vingarna gett upp. Elektronisk motor. Vet inte om du har det eller om den styrs med vakum. Du har nog felet i turbon.. kolla om det går att röra i spjällarmen på turbon
Hmmm. var sitter den spjällarmen? Är det turbon som är vid nedre röda pilen på bilden? Tog loss den luftslangen och kollade in där på den "kuggen" eller det kanske är det du menar är "vingarna" ? Den gick att snurra för hand, men vet inte om den snurrar när bilen är igång.

Hur menar du att jag testar den? :)

Bild
#1379692
Spjällarmen till VNT sitter i vänsterkanten på den nedre röda pilen i din bild.
Den styrs av en röd magnetventil som sitter ovanför höger drivaxel på baksidan av motorn.

Ta ner den och se att den reagerar på 12 volt kopplade till stiften.
#1379711
Vi har olika motorer. På min ligger turbon bakom motorn. Följ plaströret från luftfilterburken så kommer du tillslut fram till din turbo.. mer hjälp kan jag inte ge dig men hoppas någon annan duktig här kan hjälpa till..

Lycka till. Tomas
#1379713
På dina bilder ser det ut som turbon på nedre pilen. Du ser oljeröret går in i mitten av turbon.. det som styr VNT borde ligga bakom oljeröret på motsatt sida. Kolla med spegel om det är trångt.

Be någon gasa medan du kollar så ser du om det rör sig... i vakumservon eller elmotorn
#1379738
KennyBoffa skrev:Tack för tipsen! Ska testa!

@kvillebäck

Kommer jag åt magnetventilen uppifrån "normalt" eller måste jag lyfta bilen och gå underifrån eller så?
Jag har bara gjort det underifrån. En skruvmejsel med Torx i framkant. T20 eller T25. Det sitter tre vacumslangar på den. Fungerar den så kan det vara trycksensorn på trycksidan som är med och styr ventilen som inte gör jobbet. Eller kablarna som gått av inuti höljet som det var för mig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]