ulla245 skrev: ↑sön 10 maj 2020, 08:59
.. Eftersom hastighetsmätaren inte funkar borde ju felet vara fram ?..
Det låter som ett väldigt rimligt antagande.

Märkligt i alla fall, hastighetsmätaren borde funka även om bara ena sidan ger pulser
Jag lyfte höger framhjul och lät det spinna med motorkraft i ett helt annat syfte (för att testa drivaxeln, TRACS var avstängd). Noterade att hastighetsmätaren först visade medelvärdet av pulsfrekvensen från vänster och höger sida. Men efter några sekunder så insåg ABS-styrenheten att pulser saknades på vänster sida, tände ABS-lampan och hastighetsmätaren hoppade upp till exakt dubbla värdet. Vilket bevisar att den skippade den "döda" vänstra sidan och valde enbart den fungerande högra när felkoden väl var satt.
Men nu är det här en V70 Mk 1 årgång -00 så mjukvaran kan föralldel vara lite annorlunda..
Tänds ABS-lampan fortfarande för dig? Det är inte bara så att hastighetspulserna från ABS-styrenheten inte kommer fram till hastighetsmätaren..?
Det är så svårt att förutse hur mjukvaruutvecklare egentligen tänker

Antag att en givare eller kabel bak är trasig och glappar fram galet snabba pulser som får det att se ut som om man åker jättefort. Skulle diagnosmjukvaran då kunna dra slutsatsen att båda givarna fram måste vara trasiga och förkasta båda? Det är långsökt, jag vet

Men inte helt omöjligt
Det kanske går att undersöka; om man lyfter batterianslutningen en stund så försvinner (aktiva) felkoden och lampan släcks. Sen borde hastighetsmätaren visa medelvärdet av fram-givarna under några sekunders körning tills lampan tänds igen.
Tänds lampan omedelbart så har ABS-styrenheten antagligen hittat fel av typen avbrott eller kortslutning ut mot en pulsgivare. Eller något internt fel. Att pulser saknas inser den först efter en stund, typ något tiotal sekunder efter att man börjat rulla.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
