Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
#1379268
Hej har en V90 D4 AWD 2017 som nu har börjat vibrera i ratten vid inbromsning, bilen köptes begagnad och har gått 16000mil nu. Jag själv har kört den runt 1500mil innan detta började.

Har studerat forumet ang detta och det verkar inte vara ett helt ovanligt problem.
Nya bromsskivor/belägg fram tänkte jag köpa och byta men det finns ju en del tillverkare och olika prisklasser, använder bilen mest för jobbpendling så inga racinginspirerade grejor behövs men betalar gärna lite extra för bra kvalitetsdelar.

Så nu undrar jag vad ni rekomenderar mig att köpa :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1379269
Jag beställde brembo till min mors xc90 -17 igår, det var vad jag hade förtroende för. Jag har själv kört ca 8000 mil med det på min v60 -15. Vilken storlek har du på skivorna?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#1379271
TommyP86 skrev: mån 11 maj 2020, 23:09 Jag beställde brembo till min mors xc90 -17 igår, det var vad jag hade förtroende för. Jag har själv kört ca 8000 mil med det på min v60 -15. Vilken storlek har du på skivorna?
Ja brembo ska ju vara kvalitet :-)

Ingen koll i skrivande stund vilken dia det är på skivorna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1379273
ATE är ju bra med, många här är nöjde med de också, ta ATE bromsbelägg med så dammar de mindre än Volos belägg. Finns enstaka här som kom med deras keramiska belägg men mina vanliga ate-belägg dammade inte mycket så det finns i min värld inte belägg för att välja keramiska ;-)
av Xanthopteryx
#1379311
Tänk på att undvika att hålla bromsen längre stund när du bromsat kraftigare, som efter en avfart. Likaså när du parkerar bilen. Om sivorna får svalna ner innan de blir stillastående så minskar risken för att de slår sig.
Så mjuka bromsningar (motorbromsa är bra!) och undvik stillastående (främst med ansatta bromsar men även utan) tills skivorna inte är jätteheta längre.

Prova även att nypa till ordentligt en-två gånger exemelvis när du skall av motorvägen. Det gjorde det bättre för mig.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#1379324
Xanthopteryx skrev: tis 12 maj 2020, 10:16 Tänk på att undvika att hålla bromsen längre stund när du bromsat kraftigare, som efter en avfart. Likaså när du parkerar bilen. Om sivorna får svalna ner innan de blir stillastående så minskar risken för att de slår sig.
Så mjuka bromsningar (motorbromsa är bra!) och undvik stillastående (främst med ansatta bromsar men även utan) tills skivorna inte är jätteheta längre.

Prova även att nypa till ordentligt en-två gånger exemelvis när du skall av motorvägen. Det gjorde det bättre för mig.
Okay tack för tips :-)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#1379325
Pratade nyss med en mekaniker om detta, på deras verkstad finns det möjlighet att svarva bromsskivor. Kan det vara ett alternativ?
Känns som att det skulle kunna bli likadant igen om nu skivorna är av sämre kvalitet som är monterade i dagsläget.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1379339
Två uppsättningar ATE skivor fram har jag fått vibrationer i på mindre än ett år. Nu har jag inte haft lust att byta igen men nya Brembo skivor med Brembo Xtra belägg ligger i garaget. ATE skivorna som sitter bak är helt okej.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1379350
ATE-beläggen av keramisk typ är guld.
Skönt att slippa bromsdamm och svarta fälgar... :-)
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]