Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Det som är så konstigt är att när det blir lite kallare ute tex 4-5 + så blir det alldeles tyst i framvagn men när det blir varmare 12-15 + så börjar klunket igen. Kan det vara någon gummibussning som blir mjukare när det blir varmt och hårdare när det blir lite kallare ute ????
av kievY
Jag har funderat på samma sak.. så fort jag satte på sommardäcken och det blev varmare/torrare luft så hör jag oljudet. Kan inte minnas att jag hörde det under vintern med vinterdäck.Det är samma dimension på däcken så det borde inte göra skillnad.
Tybbe skrev:Det som är så konstigt är att när det blir lite kallare ute tex 4-5 + så blir det alldeles tyst i framvagn men när det blir varmare 12-15 + så börjar klunket igen. Kan det vara någon gummibussning som blir mjukare när det blir varmt och hårdare när det blir lite kallare ute ????
av MickeM
Visst blir gummit mjukare med temperatur.
Personligen skulle jag nog misstänka fjädersätet mest med dom premisserna.
av kievY
Hur pass akut är det att fixa om det är fjädersätet. Visst det låter och klonkar, men vågar man köra en tid med det eller finns det risk för något större haveri?
MickeM skrev:Visst blir gummit mjukare med temperatur.
Personligen skulle jag nog misstänka fjädersätet mest med dom premisserna.
av MickeM
kievY skrev: fre 08 maj 2020, 15:03 Hur pass akut är det att fixa om det är fjädersätet. Visst det låter och klonkar, men vågar man köra en tid med det eller finns det risk för något större haveri?
Hur långt är ett snöre?

Jag skrev tidigare i tråden hur man relativt enkelt kan se övre delen av fjädersätets bussning uppifrån. Sprickorna brukar vara rakt igenom.

Tappa ett hjul gör man nog inte, men brister det extremt skulle faktiskt stötdämparstången kunna slå bulor i huven underifrån.
Sannolikt? Nej, eftersom även relativt kraftiga stålbrickan under sätet också måste brista i så fall.

Bör fixas? Absolut, som allt annat.
Inte jättedyra grejer (undvik billigaste) och kan bytas själv av normalhändig person med ganska vanliga garageverktyg.
(Fjäderspännare och pallbock är ett måste)
av kievY
Ska besöka föräldrarna i helgen och farsan har garage så ska inspektera mer noggrant. Tittat lite reservdelar och finns olika priser. Ska man köpa från Skruvat, Vparts?Blir att byta fjädersäte och fjäderbenslager på båda sidor.
MickeM skrev:
kievY skrev: fre 08 maj 2020, 15:03 Hur pass akut är det att fixa om det är fjädersätet. Visst det låter och klonkar, men vågar man köra en tid med det eller finns det risk för något större haveri?
Hur långt är ett snöre?

Jag skrev tidigare i tråden hur man relativt enkelt kan se övre delen av fjädersätets bussning uppifrån. Sprickorna brukar vara rakt igenom.

Tappa ett hjul gör man nog inte, men brister det extremt skulle faktiskt stötdämparstången kunna slå bulor i huven underifrån.
Sannolikt? Nej, eftersom även relativt kraftiga stålbrickan under sätet också måste brista i så fall.

Bör fixas? Absolut, som allt annat.
Inte jättedyra grejer (undvik billigaste) och kan bytas själv av normalhändig person med ganska vanliga garageverktyg.
(Fjäderspännare och pallbock är ett måste)
av UnleashFusion
kievY skrev: fre 08 maj 2020, 18:45 Ska besöka föräldrarna i helgen och farsan har garage så ska inspektera mer noggrant. Tittat lite reservdelar och finns olika priser. Ska man köpa från Skruvat, Vparts?

Vparts.. Skruvat vad jag har läst från andra i forumet&tråd skrivit att deras leveranstider och "i lager" inte stämmer med vad som sägs.. Vparts har jag haft väldigt snabba leveranstider.
av kievY
Om man ger sig på att byta fjädersäte och fjäderbenslager.. ska man göra en hjulinställning med eller är det bara om man byter dämpare + fjäder?
av MickeM
kievY skrev: fre 08 maj 2020, 20:55 Om man ger sig på att byta fjädersäte och fjäderbenslager.. ska man göra en hjulinställning med eller är det bara om man byter dämpare + fjäder?
Seriösa svaret är egentligen ja.
Men... Är ratten rak, bilen går som vanligt, =äsch, tuta och kör. Bilen är ju så gammal att du sannolikt ganska snart får byta styrled, länkarm eller nått annat som verkligen behöver hjulinställning efteråt.

Gör som du vill.

Passa på att byta tunna gummit mellan fjäder och dämpare också. Ganska billigt och du slipper gnekande. Det går också att trä en slang över nedre varvet på fjädern i "nödfall".

Generell varning:
När du lossat fjäderbenet från hjulnavet, se då till att inte navet kan vicka framåt. Då kan inre drivknuten dras isär för långt med lite otur. Då måste axeln demonteras, damasken öppnas och leden plockas ihop igen. Inte kul.
Sätt ett band eller nått runt nav och subframen.
av kievY
Jag förstår, åkte på att byta yttre styrled förra året då fick 2a på besiktningen så fick göra hjulinställning då så vore "tråkigt" att behöva göra det igen. Jag ska kolla idag och se om jag kan hitta något, ska kolla sätet uppifrån och vicka på det och se om jag ser/känner något.

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]