Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369048
Har en V60 D4 -16, lämnade in för återkallelse R29947 i början på Feb.
Direkt efter första tankningen så dök skuldpaddan upp (begränsad motorprestanda) tryckte bort den och sen dök den upp igen efter 2-3 starter.
Det är nu 3:e gången den dyker upp direkt efter varje tankning. Upplever att accelerationen är sämre då den just varit tänd.

Testade i dag att bara öppna tanklocket utan att tanka :-) Gissa vad som hände, jo sköldpaddan dök upp strax efter start.

Tycker detta låter lite märkligt men ser ett tydligt samband med R29947, sköldpadda och öppning tanklock.

Hur ser ni på detta? är det ens möjligt?

Har en tid hos Bilia för felsökning men de kommer ju hävda att felet inte beror på R29947 misstänker jag. Vill kunna hävda mej i frågan...
#1369088
Ser att du hittat och skrivet i tråden "Återkallelse R29939"
Här är en annan med ungefär samma problematik: viewtopic.php?p=1300520#p1300520
Att förutsättningarna för felkod skulle ha med tanklocksöppning att göra känns ju väldigt långsökt.
#1369478
Hejsan !
Ok jag har samma problem med min V60 2016 D4 att sklödpaddan tänds ofta och det är med efter den återkallelsen R29947 där man byggde om EGR kylkrets m.m detta har börjat hända.
Så det är intressant att se vad som händer vad du får för svar av Volvo.
Dvs jag hinner inte lämna in min bil på en vecka då jag är bort rest så.
Skall kontakta dom den 23/3 när jag är hemma igen
#1369497
Kolla andra problem som många haft efter denna om byggnad min bil trolig topplockspacning eller sprickor i block .Hur ska jag som kund bevisa vems felet är .Bilen aldrig krånglat i motorn förut.D4 2015 11000mil
#1373436
Var inne och gjorde felsökning. Teknikern anser att det är en slump att det just hände efter åtgärden och så är det nog men känns ändå lite underligt.

Felsökning av instrumentering DL
Tryckgivare inloppsluft byte
Tryckgivare (VO 31405341)
#1373500
Att det händer efter uppgraderingen kan ju bero på att den nu varnar när det koxat igen i toppen och det finns risk för höga temperaturer i insuget.
#1377850
Samma sak har hänt mig med efter återkallelsen gjordes någon gång i februari ca 200mil sedan dess. Felmeddelande pendlar här om dagen när de regnade så tände sig inte felmeddelandet på hela dagen. Det jag reagerar på är att när jag läser av liv logg vad insuget har för temperatur så brukar den visa 40-50 grader när felmeddelandet visas även fast motorn är kall.( Map sensorn) tryckgivare verkar också ha en integrerad tempersturgivare. Misstänker att de den som inte pallar. Har ej märkt av någon skillande bilen går fortfarande bra utan några konstigheter. Har tagit loss den och försökt att rengöra den men tyckte den såg fin ut inget klet eller sot. Återstår och byta map sensorn.
#1378061
Fick köpt en idag 1194kr på bilia bytte den på plats på parkeringen och återställde felet. Frågade verkstaden om dom kände till detta efter återksllelsen. Teknikern mena på att de var slump :) De roliga var att dom hade 13 st på hyllan så som verkar gå åt som smör :)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]