Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1377597
V7003 skrev:Halloj igen!
Törs man köpa en miljöbil (fortfarande årsm 2010 och däromkring framåt), dvs bensin/etanol? Har ni/någon erfarenhet av dessa vagnar? Hur står de dentemot dieseln? Tar man hem kostnaden iom att om man tankar etanol så sticker förbrukningen markant? Jag menar att dieslar (2,4) är ganska dyra i skatt, men man kan spara in skillnaden? Hur ser servicebehovet ut för just etanolhybriderna?
Tack för hjälpen och ha en fin helg! Mvh Laszlo
De flesta som har problem med etanolbilarna är de som aldrig ägt någon ;-) . Det går väldigt mycket sagor om etanolen som bränsle. En sak verkar dock vara viktig för att de ska gå bra och det är att försöka hålla sig till samma proportioner i bränslet och inte växla mellan etanol och bensin hela tiden. Det verkar förvirra motorstyrningen.

Ekonomiskt så lönar det sig sannolikt inte för tillfället men det var inte länge sedan bensinen kostade 16kr lit och då var det definitivt billigare att tanka etanol. 2.0f är en "tråkig" motor men något fel på den är det inte annat än att det inte går så fort och det blir bullrigt i motorvägsfart.
av MickeM
#1377614
V7003 skrev: lör 02 maj 2020, 12:02 Halloj igen!
Törs man köpa en miljöbil (fortfarande årsm 2010 och däromkring framåt), dvs bensin/etanol? Har ni/någon erfarenhet av dessa vagnar? Hur står de dentemot dieseln? Tar man hem kostnaden iom att om man tankar etanol så sticker förbrukningen markant? Jag menar att dieslar (2,4) är ganska dyra i skatt, men man kan spara in skillnaden? Hur ser servicebehovet ut för just etanolhybriderna?
Tack för hjälpen och ha en fin helg! Mvh Laszlo
Etanolbilar är nog ingen större fara.
Etanilmotorer har kortare oljebytesintervaller, men många bensin/dieselmotorer har idiotiskt långa oljebytesintetvaller som ger värre problem. Olje/filterbyte är inte så dyrt.

Elhybrider (framförallt Toyotas) verkar fungera bra.

Gas däremot är det en del krångel och praktiska begränsningar med.

Frågorna du ställer om ekonomin är ju helt kopplade till individen.
Dvs
hur du kör,
vart du kör
och inte minst hur mycket du kör.
Användarvisningsbild
av V7003
#1377676
Det låter bra. Det finns det "gott om" just hybrid, dvs bensin/etanolbilar ute. Fn skulle jag föredra diesel, men etanolen dök upp som ett alternativ, därav min fråga. För att göra kalkylen lite enklare:
- Jag kör ca 2,2 tmil/år huvudsakligen lugna 70-90 landsvägar och lite stad. Arbetspendlar 6-7 mil/dag + några längre turer då och då.
- Drar ibland släp resp båt
- Är yrkeschaffis, och föredrar farthållare.
- Ogillar typ utpräglde lågprofilsdäck, dvs under 40. Gillar komfort bättre.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1377682
Som det ser ut just idag är det ju väldigt svårt att rekommendera E85 om man enbart tittar på kostnaden. literpriset är tämligen lika mellan E85 och bensin nu, men det går åt mer E85 än motsvarande bensin per mil så...

Så billigt som man åker på bensin just nu var det väldigt länge sedan man gjorde :P
Men, det kan (och kommer troligen) ändras rätt snart, och bensinpriset kommer fortsätta rusa i höjden igen. Då finns det en del fördelar med E85, både i kostnad och övrigt.
Fast samtidigt har det ju varit tal om att sverige ska bli av med skatteundantaget på E85 under året, och blir det så så kommer även E85 priset skjuta rejält i höjden, och skillnaden mellan E85 och bensin blir minimal igen...

Om man bortser från den ekonomiska biten mellan E85 och bensin så finns det väl inget direkt negativt att säga om E85-bilar. Många skrönor som lever kvar från den tiden då E85 var nytt och lämnade lite att önska, allt sådant är åtgärdat sedan länge.
Man bör byta oljan lite oftare på E85-bilar än mostsvarande bensin-bil, men precis som Micke säger så har många bensinbilar idiotiskt löjligt lång bytesintervall och borde få oljebyten minst dubbelt så ofta. Speciellt när dom börjar få några år och mil på nacken. Motorer blir ju inte mindre slitna med åren direkt... Och olja som passerat sitt bäst före datum för flera tusen mil sedan gör knappast att motorn slits mindre.

Ju äldre/längre en motor har gått, desto oftare bör man byta oljan. Det är så man får motorer att hålla i över 80k mil ;-) Det gällar oavsett vilket bränsle man har i tanken.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1377687
En annan fördel (? ;P) är att motorn går/känns jämnare och är piggare på E85, oavsett vad Volvo säger officiellt.

Jag har förvisso inte bänkat nåt av bränslena, men det märks att motorn trivs bättre på E85 än 95/98.

Källa: Erfarenhet efter närmare 10000 mil på enbart E85 (98 988 km, för att vara ganska exakt).

Skulle skatteundantaget försvinna så får man väl gå över till en skitig diesel för att kompensera åren man kört rent-ish :P
Användarvisningsbild
av V7003
#1379078
Nu blir jag jobbig. En bekant har en 1,6 diesel. Med tanke på skatten på tvåliters och 2,4:ns skatt så är 1,6 är rena rama sparbössan. Men är inte den lilla PSA motorn lite för klen för en V70? Den lilla 1,6:a verkar vara en sällsynt fågel på begmarknaden.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1379118
Det är ju extremt dåligt bottendrag på 1.6 dieseln i V70. Der blir ett evigt växlande för att den har så kort varvtalsområde som kan användas.
av S6024t
#1379123
Har haft en -09 ,2,5 FT,auto. Lönar sig inte att tänka etanol, skatten är billigare på en FT. Körde 21000 mil utan problem,har en jobbarkompis som har en likadan som kört 45000 mil...den bara rullar på !

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]