Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1376542
Vet inte om jag tjänar något på att nollställa BMS, känns mer som man lurar bilen och jag kommer bli stående ute i skogen nån vacker dag.

Batteriet laddades 2%-enheter på 2+2 mil vid fika med släkten tidigare idag, från 58 till 60%.
Efter 13 mil till (i sträck) så har det laddats totalt upp till 69%, totalt 11%-enheter på hela dagens 17 mil.
Vilospänningen var nere i 12.35V efter de första milen.
Ska se vad det står i morrn...
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1376996
Var inne för testning av generator och batteri idag, tydligen var batteriet kasst. Nya batteriet listar högre spänning generellt i appen och står nu på optimala 85%, ska kolla sen hur mycket det drainar. Jag glömde också start/stop på när man vart och pillat och vart förvånad att motorn faktiskt stängde av sig, det är verkligen inte varje dag. Livslängden verkar variera rätt grovt på bilbatterier, men är det inne på femte året med daglig sträcka så får det väll klassas som acceptabelt.

Det dåliga batteriet tappade nästan 5%-enheter på lite över 24 timmar i fin jämn temperatur i garaget, så det hade snart varit kört om jag inte fortsatt kört 10-20 mil om dagen (utan halv/helljus).

När batteriet dör nästa gång är jag förmodligen inte längre ägaren till denna bil, om någon...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1377068
Kollade på min gamla 745-a igår. Har en batterimätare som mäter SOC om man ställer in rätt CCA. Batteriet är c:a 4 år gammalt Biltema standard bly/syra och ska vara 470 CCA. Efter 2 dygn med en "intillgent" laddare (8A) visade den "Good Battery"och 373 CCA (glömde mobilladdaren på). Körde en runda (Biltema och köpte lite grejer till båten) på 3 mil c:a och det var samma värde. Batteriet har alltså vid normal körning (5-600 mil om året) tappat 20% av kapaciteten på 4 år. Har man då en bil men mer utrustning och stoor startmotor ( dieselmotor) och dessutom kör många små sträckor så är det sökert normalt att det ska "larma" för låg SOC efter 4 år. Det är ju en varning för att batteriet har tappat i kapacitet, och du skulle nog kunna köra ytterligare några år med det batterien utan problem (mer än larmet) innan det blir "riktig" kris.
På båten har jag 36W solceller och 2 st 88 Ah batterier och en batterimätare som mäter (bl.a) SOC. På morronen när jag kollar på den (nu på vintern med en vit presenning på) kan det vara nera på 75 -85 SOC, men när solen börjar skina tar det inte lång tid till 98 SOC. Solcellerna ger max 2,1A, nu på vintern omkring 0,7 - 1A. Ska mäta CCA på båtbatterierna under dagen, dom är nog omkring 4 - 5 år nu
Användarvisningsbild
av lennarte
#1377077
Kunde inte hålla mig, var ute och kollade, bilbatteriet mådde inte 100, "Replace Battery" stod det (293 CCA) :sick: . SOH 53% och SOC 66%, bara drygt häften kvar alltså... :P . Båtbatterierna däremot hittade jag inget CCA värd på, det är ju fritidsbatteri. Startbatteriet visade 12,64V och förbrukar batteriet 13,7V. Batterierna är kopplade med en 12V laddare (Ctec) som har en ingång för generatorn och en för solcell och 2 utgångar 2 för olika "batteribanker". Batterierna är hopkopplade på laddningssidan men skilda på förbrukningssidan (typ skiljerelä) så är kyl och belysning på är startbatteriet frånkopplat. Laddaren "prioriterar" startbatteriet, men "styr över" all ström till förbrukarbatteriet när spänningen på startbatteriet överstiger c:a 12,5V. SOC på förbrukarbatteriet låg på 98% fast det är helmulet och presenning över båten. Det är bara förbrukarbatteriet jag har batterimätare på. Funderat på till startbatteriet, men inte tänkt ut riktigt hur jag ska koppla det. Har en 50A shunt på förbrukarbatteriet men behöver en minst 500A till startbatteriet, så jag skulle vilja koppla startmotorn utanför shunten. All ström till navigation lanternor och instrument "går genom" motorn så då skulle jag förlora det + laddningsströmmen så då kan det ju kvitta. :P
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1377141
Nu vet jag inte om BMS verkligen hunnit kalibrerat sig, men efter lite över en dag stående så ser batteriet inte ut att ha tappat nått enligt appen. Då kan jag tillägga att jag glömde trådlösa OBD2 läsaren inkopplad som lyste som en julgran, med en betydligt högre quiescent (-39 mA) än Bobrik Fartkamera-/hastighetsmodulen som jag haft i i flera år.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1389384
frippe64 skrev: lör 25 apr 2020, 19:32 Har liknande på min V60, varnar för låg spänning efter långkörning. Systemet verkar inte helt bra, men mitt batteri är nog också lite slitet. Testa att nolla BMS, tändning på, 6 tryck på dimbakljus följt av 4 tryck på varningsblinkersen.

Start/stopp är väl inte igång, utan indikerar bara att batteriet laddas?
Nollar inte bilen bms vid start?
av frippe64
#1389402
PalleH skrev: ons 08 jul 2020, 04:05
frippe64 skrev: lör 25 apr 2020, 19:32 Har liknande på min V60, varnar för låg spänning efter långkörning. Systemet verkar inte helt bra, men mitt batteri är nog också lite slitet. Testa att nolla BMS, tändning på, 6 tryck på dimbakljus följt av 4 tryck på varningsblinkersen.

Start/stopp är väl inte igång, utan indikerar bara att batteriet laddas?
Nollar inte bilen bms vid start?
Nej, vitsen med BMS är ju att hela tiden ha koll på hur mycket laddning batteriet har.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor