Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FRS05
Bil: VW Golf 1.6TDI - 12

Hej

Som rubriken säger måste jag ge lite gas precis vid start av bilen. Får den bara lite gas i några sekunder så går den som normalt sen. Ger jag den ingen gas vid start så står den mest och "hackar" går dåligt och dör sen efter ett gäng sekunder.

Har jag sen kört 5km till affären. Går in och handla och sedan går ut till bilen så startar den utan någon gas. Kan även stå några timmar och det är inga problem att starta den. Men har den stått över natten eller liknande så är den väldigt seg att starta.

Ska sägas att jag pendlar långa sträckor varje dag så bör inte vara problem med batteriet.

Har kontrollerat glödstiften och de är bra. Batteriet ger även bra med spänning.

Bilen har heller inga felkoder.

Skall även sägas att bränslefilter bytts för ett tag sedan. Blev varken bättre eller sämre efter det.

Vad kan problemet vara tror ni?
av FRS05
Nej. Tror inte det fungerar så på min bil. Min förra inom VW koncernen pumpade fram diesel när man la i tändningen. Men tror inte denna gör det. Blev varse om det när jag bytte bränslefilter och jag inte fick igång den. Trodde man gjorde som på gamla bilen och bara körde på tändningen några gånger och sedan startade. Nu behöver man starta pumpen genom att aktivera den genom felkodsläsaren när man bytt bränslefilter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
FRS05 skrev:Nu behöver man starta pumpen genom att aktivera den genom felkodsläsaren när man bytt bränslefilter.
:-/
Fascinerande... Snacka om en lösning på ett problem som egentligen inte finns.
Undrar hur tusan dom resonerande när dom bestämde sig för att göra det så... Mig veterligen har priming av bränslepumpen när tändningen slagits på aldrig orsakat något problem... Tvärtom har det ju löst massor av problem äldre bilar utan förpumpning hade...

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med ditt problem, men ovanstående stycke fascinerande mig :P
av FRS05
Allt för att göra det svårare för folk att serva själva. Är ju på sådan lätt service de gör de grova pengarna. Det är väl likadant med många nyare bilar när det gäller bromscylindrarna. De måste man elektroniskt "trycka" in på felkodsläsaren att de ska gå in. Att trycka/skruva in dem tar inte mycket längre tid. Men även här vinner ju biltillverkarna lite eftersom det alltid blir någon som inte orkar skaffa programvaran för att kunna byta bromsarna = mer jobb till verkstaden.

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]