Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Sedan
Hej!

Ny här men läst många trådar genom åren, men tänkte prova att ställa en fråga.

Har fått möjlighet att köpa en 960 som stått 15 år, är 6:an med 204hk. Motorn rasade och en ny motor sattes in (trovärdiga papper på det finns) så den nya motorn har bara gått drygt 4000 mil, senaste oljebytet cirka 300 mil före nuvarande mätarställning men den har stått 10 år och bara körts sporadiskt åren innan.

Vågar man starta upp en sån motor eller är det stor risk att den har koksat igen oljekanaler osv. Att man byter alla vätskor och ser över bromsarna förstår jag men frågan är om det hjälper att byta oljan, den oljan och hela motorn är ju ganska fräsch tänker jag... Så det kanske kan vara OK, vad tror ni?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av frasse4
Vilken årsmodell är det? De första årgångarna hade för smala kamremmar med problem med tidiga brott. Dessa byttes i två omgångar till bredare rem för att få längre interval. Jag skulle rotera motorn för hand och kolla igenom kamremmen innan jag startade, helst såklart byta remmen först eftersom det är långt över tid i alla fall.

Köp en dunk olja på Biltema och byt på samma gång
av Sedan
Är en 96:a uttagen 97, tänkte byta remmar på den men just igensatta olje/kylvatten-kanaler är ju inte så lätt att kolla upp/fixa om det nu kan vara något problem...
av Rådlös
Du kan ju ta bort tändstiften och köra motorn på startmotorn. Samtidigt så har du en assistent som kollar, om det går? där det går? om oljan rinner fram. Det är väl inte ventilkåpa i vanlig, gammaldags mening på den motorn? Men någonstans kan du kanske se om det kommer olja. Om inte annat så bör det ju synas på oljestickan att oljan har blaskats runt.
Vad det gäller kamremmen skulle jag vara mer restriktiv. Gummi har ju den förmågan att om man sätter det i press en längre tid, så blir det hårt och sprött och kan stelna i böjar och kurvformer. Jag ser framför mig ett skräckscenario att remmen helt enkelt kommer att brytas av.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]