- ons 08 apr 2020, 22:11
#1373757
Tjena forumet!
Några dagar innan julafton 2019 upptäckte jag att det luktade soppa om min V70 -05. Köpte ett nytt filter på biltema och började skruva. Efter en timmas applicering av ökande grad våld lossade den främre snabbkopplingen men någonting gick sönder och den ville inte sitta kvar längre.
Jag grävde lite i garaget och hittade en bränsleslang vars innerdiameter nästan matchade orginalslangens gummiöverdrags ytterdiameter. Med lite våld gick att trä på den ca 2 cm över orginalslangen. Den passade även bra på filtret. Slog på tändningen och det inte något läckage.
Jag vulktejpade övergången och satte sedan ett par slangklammer över skarven. Det fungerade bra och jag har kört några hundra mil sedan dess.
Idag när jag backade in bilen i garaget tvärdog den. Skaven hade delat på sig! Igår var skarven kruttorr. Tur att den inte delade sig när jag var längre hemifrån.
Jag har därför ikväll gjort samma reparation och lyckades denna gång trä på den yttre slangen 3 cm över den inre.
Jag skippade tejpen då den gamla tejpen ändå hade lösts upp av soppan. Jag har istället monterat ett längsgående stöd i form av ett hålband på runt 15cm och närmare 20 buntband. Om slangarna vill glida isär nu är det mycket mer som kämpar emot.
Det här är självklart bara en tillfällig lösning (precis som den förra) och målet är att hitta en ny snabbkoppling.
Jag försöker nu hitta snabbkopplingar och jag tolkar det som att det skall vara en 8mm / 5/16 snabbkoppling. Vad kan det vara för diameter på själva bänsleslangen?
Har ni sett något reparationskit för detta? Har ni några tips?
Några dagar innan julafton 2019 upptäckte jag att det luktade soppa om min V70 -05. Köpte ett nytt filter på biltema och började skruva. Efter en timmas applicering av ökande grad våld lossade den främre snabbkopplingen men någonting gick sönder och den ville inte sitta kvar längre.
Jag grävde lite i garaget och hittade en bränsleslang vars innerdiameter nästan matchade orginalslangens gummiöverdrags ytterdiameter. Med lite våld gick att trä på den ca 2 cm över orginalslangen. Den passade även bra på filtret. Slog på tändningen och det inte något läckage.
Jag vulktejpade övergången och satte sedan ett par slangklammer över skarven. Det fungerade bra och jag har kört några hundra mil sedan dess.
Idag när jag backade in bilen i garaget tvärdog den. Skaven hade delat på sig! Igår var skarven kruttorr. Tur att den inte delade sig när jag var längre hemifrån.
Jag har därför ikväll gjort samma reparation och lyckades denna gång trä på den yttre slangen 3 cm över den inre.
Jag skippade tejpen då den gamla tejpen ändå hade lösts upp av soppan. Jag har istället monterat ett längsgående stöd i form av ett hålband på runt 15cm och närmare 20 buntband. Om slangarna vill glida isär nu är det mycket mer som kämpar emot.
Det här är självklart bara en tillfällig lösning (precis som den förra) och målet är att hitta en ny snabbkoppling.
Jag försöker nu hitta snabbkopplingar och jag tolkar det som att det skall vara en 8mm / 5/16 snabbkoppling. Vad kan det vara för diameter på själva bänsleslangen?
Har ni sett något reparationskit för detta? Har ni några tips?
Bruksbil: Volvo V70 -05 - Såld och ersatt med en identisk bil (Ingen forumtråd)
Pensionärsracer: Volvo S90 3.0 -97
Pensionärsracer: Volvo S90 3.0 -97