Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
#1373757
Tjena forumet!
Några dagar innan julafton 2019 upptäckte jag att det luktade soppa om min V70 -05. Köpte ett nytt filter på biltema och började skruva. Efter en timmas applicering av ökande grad våld lossade den främre snabbkopplingen men någonting gick sönder och den ville inte sitta kvar längre.

Jag grävde lite i garaget och hittade en bränsleslang vars innerdiameter nästan matchade orginalslangens gummiöverdrags ytterdiameter. Med lite våld gick att trä på den ca 2 cm över orginalslangen. Den passade även bra på filtret. Slog på tändningen och det inte något läckage.
Jag vulktejpade övergången och satte sedan ett par slangklammer över skarven. Det fungerade bra och jag har kört några hundra mil sedan dess.

Idag när jag backade in bilen i garaget tvärdog den. Skaven hade delat på sig! Igår var skarven kruttorr. Tur att den inte delade sig när jag var längre hemifrån.

Jag har därför ikväll gjort samma reparation och lyckades denna gång trä på den yttre slangen 3 cm över den inre.
Jag skippade tejpen då den gamla tejpen ändå hade lösts upp av soppan. Jag har istället monterat ett längsgående stöd i form av ett hålband på runt 15cm och närmare 20 buntband. Om slangarna vill glida isär nu är det mycket mer som kämpar emot.

Det här är självklart bara en tillfällig lösning (precis som den förra) och målet är att hitta en ny snabbkoppling.
Jag försöker nu hitta snabbkopplingar och jag tolkar det som att det skall vara en 8mm / 5/16 snabbkoppling. Vad kan det vara för diameter på själva bänsleslangen?
Har ni sett något reparationskit för detta? Har ni några tips?
#1373982
Jag är nästan lite stolt över hur fult och funktionell lösningen är :)
Hittade en snabbkoppling på nätet jag beställde. Beställde både rak och vinklad så får vi se vilken som passar bäst.

Jag bytte även länkarmarna fram och satte in insatsbussningar i subframe. Otrolig skillnad. De gamla var ganska slitna. Jag kände hur bilen ändrade mellan toe vid acceleration och motorbromsning. Jag bytte även ena fjädern bak. Den andra byter jag i morrn.
Påskpyssel med fjädrar och allt :)
#1519898
Om spärrarna har gått sönder men o-ringen är hel kan du improvisera en egen montering som gör att den inte ramlar ut. Det är mindre jobb än att byta snabbkoppling på slangen.
Är o-ringen trasig kan du köpa en snabbkoppling och fiska ut packningen och byta ut den i den gamla som ett första försök.

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]