Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1372875
Ja visst är tiden viktig med men 12 papp som de vill ha är inte ok i min värld för att få en krok ;-) 6 laxar kanske det kan vara värt om man köpt bilen ny som du däremot ;-)

Och så fick du ju chansen att skruva lite igen ;-)
#1372877
Jag resonerar exakt som ni båda säger, det är ju kul att lära sig något nytt och jag VILL ju greja med bilen så det är ett högst medvetet val så att säga. :)

Frågan är vad som står näst på tur... Stod i bilhallen och kollade lite på en ny V90 T8 R-design med svarta takrails, pangsnyggt men riva tak är jag inte helt sugen på att göra. Kollade däremot på bildelsbasen vad en uppsättning skulle kunna gå på, nyfiken är man ju ändå tänker jag. 2000kr stycket. Nä, de får bli wrappade. :D
Funderar på om man ska beställa hem lite folie i olika storlekar och labba lite.
#1373535
Ok hörrni, imorrn ska jag åka och kolla på släp. Jag har av grannar fått tips om en säljare drygt en halvtimmes färd från mig, denne säljare köper gamla hyrsläp från bensinmackar och fixar iordning rubb och stubb, ja, allt vad det innebär.

Så det känns som ett säkert kort. Men för en helt novis person när det kommer till släp, vad ska jag tänka på? Några tips and tricks kanske? Några måsten?

Edit: det vi vet är att vi vill ha en bromsad med bur.
#1373546
grillchips skrev:Ok hörrni, imorrn ska jag åka och kolla på släp. Jag har av grannar fått tips om en säljare drygt en halvtimmes färd från mig, denne säljare köper gamla hyrsläp från bensinmackar och fixar iordning rubb och stubb, ja, allt vad det innebär.

Så det känns som ett säkert kort. Men för en helt novis person när det kommer till släp, vad ska jag tänka på? Några tips and tricks kanske? Några måsten?

Edit: det vi vet är att vi vill ha en bromsad med bur.
Frågade en som kan liiite i alla fall och han hade i så fall enbart köpt ett lööve släp än något annat och jag citerer "billigt skit som bromsarna sätter sig på efter fyra år eller finns inga reservdelar till" samt verkligen trippelkollat så handbroms släpper och att den rullar fritt. Även kolla alla fästen och slangar som har med bromsar att göra och släpets belysning.

Vet i tusan om jag inte håller med och dessutom tenderar kvalite att vara mer lättsålt på begegnatmarknaden
#1373551
grillchips skrev:Ok hörrni, imorrn ska jag åka och kolla på släp. Jag har av grannar fått tips om en säljare drygt en halvtimmes färd från mig, denne säljare köper gamla hyrsläp från bensinmackar och fixar iordning rubb och stubb, ja, allt vad det innebär.

Så det känns som ett säkert kort. Men för en helt novis person när det kommer till släp, vad ska jag tänka på? Några tips and tricks kanske? Några måsten?

Edit: det vi vet är att vi vill ha en bromsad med bur.
För vanligt trädgårdsbruk hade jag köpt ett obromsat istället. Du sparar en massa krångel på det. Jag har ett sånt här med bur https://marinochtrailer.se/slapvagnar-o ... i-cs265-r/ som jag tycker har gjort ett strålande jobb. Utförandet är kalas. Att betala dubbelt så mycket för att det ska stå Fogelsta eller nåt på det känns inte värt det om man inte ska använda det yrkesmässigt tänker jag.
Bild
#1373640
Ja jag har varit lite kluven till bromsad vs obromsad men jag skulle vilja slippa mecket med att hålla koll på vikten i relation till hur fort jag får köra med det. Det kanske i praktiken inte är ett så stort problem egentligen..
Jag provade att slänga ihop ett släp på sajten du länkade @Lövet och där får jag samma pris (om inte dyrare) än vad jag hört att gubben med bromsade släp tar. Visst, nytt mot begagnat så inte helt rättvis jämförelse.

Släpet kommer med stor sannolikhet dras tungt ofta, det kommer vara mycket sand, jord, sten, betong etc en period framöver och då känns bromsat mest klokt. Men jag kanske missar något?
Jag vet att han sålt Thule L751 tidigare med denna spec:

Sommar- & vinterdäck ingår!
Totalvikt: 750 kg
Lastvikt: 510 kg
Flakets längd: 2580 mm
Flakets bredd: 1280 mm
Lämhöjd: 270 mm
Nätgrind gallergrind höjd: 800 mm
#1373654
grillchips skrev:Ja jag har varit lite kluven till bromsad vs obromsad men jag skulle vilja slippa mecket med att hålla koll på vikten i relation till hur fort jag får köra med det. Det kanske i praktiken inte är ett så stort problem egentligen..
Jag provade att slänga ihop ett släp på sajten du länkade @Lövet och där får jag samma pris (om inte dyrare) än vad jag hört att gubben med bromsade släp tar. Visst, nytt mot begagnat så inte helt rättvis jämförelse.

Släpet kommer med stor sannolikhet dras tungt ofta, det kommer vara mycket sand, jord, sten, betong etc en period framöver och då känns bromsat mest klokt. Men jag kanske missar något?
Jag vet att han sålt Thule L751 tidigare med denna spec:

Sommar- & vinterdäck ingår!
Totalvikt: 750 kg
Lastvikt: 510 kg
Flakets längd: 2580 mm
Flakets bredd: 1280 mm
Lämhöjd: 270 mm
Nätgrind gallergrind höjd: 800 mm
Fast med den specen kan du ju inte dra tyngre än ett obromsat? Mitt lastar också 550kg och det har bilen inga som helst problem att bromsa själv. Jag förstår genuint inte fördelarna med bromsarna där, det säger jag inte för att vara oförskämd utan jag undrar ärligt.

Skulle jag skaffa ett bromsat släp skulle jag satsa på att maxa lastvikten så mycket det går i förhållande till bil och körkort.
#1373663
@Lövet, ah, jag förstår vad du menar nu. Som sagt, jag är helt clueless kring detta så all info är bra info! :party:
#1373667
grillchips skrev:@Lövet, ah, jag förstår vad du menar nu. Som sagt, jag är helt clueless kring detta så all info är bra info! :party:
Om du backar ett tungt släp mycket slits bromsarna ut snabbt, framförallt om det lutar uppåt. Bara som ett exempel av nackdelarna med bromsarna.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 34

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]