Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1373471
Även 240 hade vacuumstyrt när de hade AC. Jag hade en sådan panel på min 240 som var import från Frankrike, där man tryckte på knappar för att styra luftens riktning. Den hade dock ingen AC.
av Volvosson
#1373548
Volvo 164 hade detta vakumstyrda system med tryckknappar
redan från årsmodell 1973. Pyste lite när man tryckte på en knapp.

Detta system satt altså även på bilar som inte hade AC.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1373933
I tidningen Klassiker har Fredrik Nyblad eftermonterat AC på sin Volvo 240. Han köpte då en annan 240 i risigt skick men med AC (dock ur funktion) för att sedan fixa AC:n och flytta över alla delar till sin fina 240. Det är mycket jobb men det går. Det bästa är alltså att ha en reservdelsbil.

Det är svårt att hitta 240:s med AC i Sverige men de finns. De dyker upp på Blocket titt som tätt. Både fina bilar och risiga bilar. Annars får du leta utomlands. I Italien har de flesta bilarna AC och i USA är det också ganska vanligt.
av osla
#1373949
även jag har haft en 82:s 244 med värmepaketet med vacum styrning med tryck knappar, och utan ac. hade jag varit du så hade jag fortsatt veva ner rutorna, då bara att byta värmepaket är ett straff i 200:an, och billigt lär det inte bli att få igång ett gammalt ac system då det vad jag förstår inte bara är att fylla det med r134a som det är i nyare system, som bara det börjar vara dyrt att få tag i.

varken billigt eller lite jobb kommer det bli iaf
Användarvisningsbild
av lennarte
#1374005
Man kan fylla AC-n själv numera sedan några år med en gas som mer påminner om vanlig gasol än dom gamla mer eller mindre giftiga gaser som R12 eller R134a. Jag har köpt här
https://envirosafe.se/sv/index?
Numera fyller jag med Biltemas Campinggas, den har rätt blandning mellan propan/butan. Dock har jag fått bygga en om en "påflyllare" så den passar "gasolgängan". Brukar fylla en halv burk typ vartannat år ungefär. Kör en 745 GLT 16V -88B med all utrustning som fanns då och allt fungerar forfarande efter 32 år och snart 50000 mil. Vad gäller AC-n är det bytt kompressor och röret mellan kompressor och kondensor vid c:a 30000 mil och kondensorn är bytt 2 gånger efter det (begagnade).
Vad gäller 240 med vakumventilation, jag tror då att det sitter den "AC-förberedda" ventilationsanläggningen i dessa bilar. Dom 240 jag jobbade med "på den tiden" (fram till 1985) hade (vad jag kommer ihåg) vajerstyrd värmeanläggning. Att det finns vakuumstyrning är ju för att automatiskt kunna styra anläggningen (ACC). Vanlig AC hade funkat med vajer
Användarvisningsbild
av lennarte
#1374112
StefanN skrev:Minns jag rätt gick inte fläkten att stänga av helt heller, läge 1 va lägsta.
Har du AC på är fläktlägae 1 det lägsta på min 745_a också. Stänger du av AC-n kan du stänga av fläkten.
Dock är det så att om jag sätter ventilationen i defrosterläge går fläkten (och kompressorn) igång, oavsett fläktläge
Användarvisningsbild
av frasse4
#1374139
Här är en bild från min 240 cirka 2005 Bild
IMG_5246.LARGE.jpg
IMG_5246.LARGE.jpg (144.75 KiB) Visad 924 gånger

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]