Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J3sp0r
#1373540
Hej!

Har nyligen köpt en V60 Drive 2011 och servicelampan har tänts. Har dock några frågor som jag hoppas att ni hade kunnat besvara inför servicen.

En fråga jag har är hur mycket det kommer kosta? Jag har tittat på Bilias hemsida och de verkar extremt förbehållna med att skriva ut priser på servicen.

En andra fråga jag har är vad som görs, rent konkret, förutom ett olje- och filterbyte? Som jag förstår det så kontrollerar de dessutom exempelvis batteri och bromsar, och antar att man blir informerad om eventuella brister och blir erbjuden en ny tid för att åtgärda problemen?

Bilen har rullat cirka 19000 mil och besiktigades förra veckan utan några anmärkningar. Det känns lite hårt mot plånboken att betala tusentals kronor för ett olje/filter-byte som går att fixa på egen station... eller är det lika bra att ta bilen på service och få allting kontrollerat, fastän bilen rullar bra utan några uppenbara problem? :-/
av Tompan60
#1373541
Du kan åka förbi Bilia och be dom skriva ut vad som görs vid service. Då kommer du att se att det mesta är meningslösa kontroller typ batteriet sitter fast. Mönsterdjup däck som du själv kan kolla.

När bilen har gått så långt så har du ingen motorförsäkring kvar. Jag gör oljebyte och oljefilter+luftfilterbyte själv. När det är dags för kamrem eller aggregatrem lämnar jag bort detta till någon verkstad med bra priser. Bra priser brukar inte Bilia ha...
Användarvisningsbild
av batmac
#1373542
Har modellen kamrem så är det dags för den om den inte redan är bytt, och då blir det inte billigt. Service inklusive kamremsbytet skulle kosta 10500kr hos lokala Volvohandlaren. Men som ovan sa, be om en spec på vad som ska göras
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1373544
Hör dig för med andra verkstäder och se vad de vill ha men ja vet i tusan om jag med hade bytt olja och filter själv, kanske kupéfilter med och låtit en verkstad göra eventuella kamremsbyten. Själv sparade jag 7000kr på att byta bromsar samt belägg på förra bilen själv jämfört med bilia........... Galet och köpte ändå ATE på allt.

Spara alla kvitton prydligt i en mapp i datumordning och skriv vad som gjorts i serviceboken så brukar folk kunna se att det har gjorts och känna sig trygga med det
av J3sp0r
#1373734
Bilen har rullat 19000 och kamremsbyte gjordes vid 14000. Från vad jag förstår så är intervallen på kamremsbyte cirka 10000 mil, så det är ett tag kvar tills den stora servicen. Men verkar som att jag håller tillbaka med att ta bilen till service på Bilia iallafall... Tack för svar :-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]