Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373537
Jag undrar om det finns någon diesel expert som kan dela med sig av sin kunskap. :)

Jag har en V70 D5 AWD av årsmodell 2009, den har gått ca 29000mil.
För några månader sedan började bilen hacka, gå ojämnt vid kraftigt gaspådrag. Som att den misstände, inte fick tillräckligt med soppa i någon av cylindrarna. Fråga de på volvoverkstad och de rekommenderade byte av bränslefilter vilket gjordes.
Felet kvarstod och förvärrades sakta med säkert.
Har monterat i och ur spridarna och kontrollerat alla kontakter ett antal gånger.
Vid dags datum går bilen bra på tomgång men när man är ute och testkör en kortare sträcka så börjar bilen hacka/knacka och gå dåligt. När man plockar ut spridarna så är det diesel på spridaren på fel ställe, dvs. det är diesel ovanför tätbrickan som skall täta mot cylindern.
Den felkod jag har fått (dyker inte upp varje som dåligt) är att det är lågt bränsletryck på railen. Jag har även fått felkoden att injector circuit open, (låter inte bra men vad kan denna bero på).
Var precis ute och provade om lugn fisrunda på gatan, går bra på tomgång, gasar på lite på gatan, 1:an 2:an efter 100-200 meter börjar man höra att det kommer misständningar/knackningar. Denna lilla tur visade ingen felkod angående railtrycket eller injector circuit open.
Har även testat hur mycket returflöde som spridarna har under ca 1 minuts gångtid. Det ligger på 30-40ml för alla fem spridarna.
Min teori är att det av någon orsak sprutas in diesel i cylindrarna som inte har rätt blandning för att kunna skapa tändning/explosion. Detta blir då misständningarna. Är detta har skett ett par gånger blir det för mycket diesel i cylindern som tillslut trycks ut via hålet där spridaren tittar in i cylindern, vilket genererar knackningarna och diesel ovan spridartätningen.
Vad tror ni dieselkunniga? Är jag helt ute och cyklar... :) Jag är tacksam för alla råd jag kan få.
#1373556
Tackar för tipset.
Provade att dra ur LMMen på tomgång. Bilen hickar inte till men man hör att motorljudet ändras, ungefär som om man håller för avgasröret nästan helt. Lite dovare ljud. Men General1, du tror att en felaktig LMM skulle kunna generera de fel jag beskrivit?

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]