NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
#1373474
Häromdagen körde jag i en skarp vinkel i ett parkeringshus, och fick ett hack i stötfångaren. Jag har undersökt skadan, och den är i huvudsak kosmetisk. Men lackskiktet är genombrutet, och jag behöver fylla en aning innan jag lägger lack på skadan. Fäster epoxykitt eller Plastic Padding på plasten i stötfångaren? Eller finns det andra medel som ger bättre resultat?

Tacksam för era råd!

/ Peter
av Rådlös
#1373477
Helt säkert olika plastmaterial. Epoxy och Plastic Padding är härdplaster. Plasten på stötfångare är väl någon PVC eller något motsvarande. Dom har nog bara ordet PLAST gemensamt.
För många år sedan, minns jag att jag såg en annons. Man sökte folk som ville utbilda sig till att reparera just småskador på stötfångare och annat. Om jag minns rätt så beskrevs det lite med att jobba med värme, modifierade lödkolvar och kanske hetluft. Golvläggare har ju utrustning med värmeverktyg där dom kan smälta i plasttrådar. Kolla lite på sådant för att se om det är någon hjälp för dig.
Användarvisningsbild
av HCP
#1373512
Kolla på plastsvetsning på tuben, varmluftspistol eller lödkolv modell större fungerar fint. Lägg i nytt material i revan, slipa försiktigt och lacka.
Problemet med plasten, som förmodligen är absplast med glasfiberförstärkning, borde stå på en stämpel nånstans - är att den börjar olja sig om den blir varm, t.ex. vid slipning och då fäster inte färgen sen. (googlade lite och det verkar finnas både ABS och PP/EDPM plasttyper på stötfångarna, går nog hitta vad just din pulka har för typ)

Jag hade nog gjort såhär (Ingen "gör så här guide", snarare så här gör jag :-D )
- Lagt på mer abs-plast i revan
- Filat ner med grov fil
- Slipat försiktigt till samma nivå så resten
- Lagt på grundfärg för plast (primer)
- Lackat med rätt 2K färg + klarlack
- Polerat ytan efter ett tag, kanske någon dag beroende på färg och fullständig härdningstid.

Var revan sitter eller hur mycket den syns skulle nog styra hur noggrann jag va med en sådan lagning.

Edit: Hittade en rätt bra länk: https://www.matthewsvolvosite.com/repai ... ilers.html

Lite YT-länkar: https://www.youtube.com/results?search_ ... ing+bumper
av Jonas_latt
#1373877
HCP skrev: tis 07 apr 2020, 14:02 Kolla på plastsvetsning på tuben, varmluftspistol eller lödkolv modell större fungerar fint. Lägg i nytt material i revan, slipa försiktigt och lacka.
Problemet med plasten, som förmodligen är absplast med glasfiberförstärkning, borde stå på en stämpel nånstans - är att den börjar olja sig om den blir varm, t.ex. vid slipning och då fäster inte färgen sen. (googlade lite och det verkar finnas både ABS och PP/EDPM plasttyper på stötfångarna, går nog hitta vad just din pulka har för typ)

Jag hade nog gjort såhär (Ingen "gör så här guide", snarare så här gör jag :-D )
- Lagt på mer abs-plast i revan
- Filat ner med grov fil
- Slipat försiktigt till samma nivå så resten
- Lagt på grundfärg för plast (primer)
- Lackat med rätt 2K färg + klarlack
- Polerat ytan efter ett tag, kanske någon dag beroende på färg och fullständig härdningstid.

Var revan sitter eller hur mycket den syns skulle nog styra hur noggrann jag va med en sådan lagning.

Edit: Hittade en rätt bra länk: https://www.matthewsvolvosite.com/repai ... ilers.html

Lite YT-länkar: https://www.youtube.com/results?search_ ... ing+bumper
Varför 2k färg plus klarlack. Känns rätt onödigt?

Jag skulle kört vanligt spackel. Låter inte som skadan e allt för stor.
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]