Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373305
Har märkt några gånger att det luktat bensin utanför bilen hemma på parkeringen.
Igår kom min fru och sa till mig att det luktar bensin när hon gick förbi bilen.

Den är inte alltid där men det känns som att den är där framför allt de gånger jag kör på enbart el. Dvs Tillskottsvärmaren är också avstängd.

Någon som vet vad det kan bero på?
#1373313
Snelhest skrev:Bensinvärmaren är ju igång om det finns kupevärmebehov och du bara kör på el.

Så finns kupevärmebehov och du kör på el, kommer du göra åt lite bensin (1l/timmen vid full värme).
Nej nu läste du inte hela texten. Tillskottsvärmen är avstängd....dvs ingen bensinvärmare är igång.
#1373472
Tror allt är i sin ordning. Även min T6 TE luktar efter att jag kört med enbart el. Skulle gissa på att bränslevärmare går för att hålla bensinmotorn hyggligt varm, så det inte blir en kallstart när batteriet väl tar slut. Dessutom antar jag att viss värme går till batteriet. Ett kallt batteri ger ju kortare räckvidd.

Kikar du i ”Förarprestation” när du kör på el så ser du att du många gånger har en viss bränsleförbrukning, om än väldigt låg, när det är kyligt ute. Min teori är att det är bränslevärmaren som går för att hålla kupé, bensinmotor och batteri varmt.
#1373473
skegget skrev:Tror allt är i sin ordning. Även min T6 TE luktar efter att jag kört med enbart el. Skulle gissa på att bränslevärmare går för att hålla bensinmotorn hyggligt varm, så det inte blir en kallstart när batteriet väl tar slut. Dessutom antar jag att viss värme går till batteriet. Ett kallt batteri ger ju kortare räckvidd.

Kikar du i ”Förarprestation” när du kör på el så ser du att du många gånger har en viss bränsleförbrukning, om än väldigt låg, när det är kyligt ute. Min teori är att det är bränslevärmaren som går för att hålla kupé, bensinmotor och batteri varmt.
Jag har som sagt stängt av tillskottsvärmaren så jag har 0.0 i förbrukning så länge jag inte gasar på för mycket.
#1374513
tompathepilot skrev:På vår D6 TE så går ju bränslevärmaren till och från oavsett hur man väljer körprogram. Den är inte bara för att värma kupén, skall ju se till att kylvatten osv har arbetstemperatur.
Men luktar bilen bensin även när den stått still, läckage?
Med tillskottsvärme avstängd så används inte bensin förutom om du startar under körning

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]