Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEA
#1373336
Hur många 245:or hade AC? Var det bara vissa årsmodeller? Bara GLT/alla GLT?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1373337
Tror den statistiken kan bli svår att få fram. Jag hade det på min 244 Turbo -82 men jag tror att det va ett ganska ovanligt option i sverige.
av Malmstroem
#1373339
Det var definitivt inte alla 245 GLT som hade det. Jag började köra i en -84 245 GLT. Den hade inte AC.

Jag tror också det var ovanligt. Jag har inte sett många 240 med AC i Sverige överhuvudtaget.
av Rådlös
#1373370
Jag håller med tidigare svarare. Jag hade en -92. Det var ingen AC i den. Det var en leasingbil och man fick välja vissa tillbehör före leverans (och betala för det) av viss utrustning. Jag minns nog bara en eller möjligen två av grabbarna som valde AC som extra tillbehör. Några fåtal fler valde automatlåda. Firman beställde ett 25-tal bilar i en "klump".
Användarvisningsbild
av frasse4
#1373420
Även om det fanns var det nog inte säkert att de underhölls. Min pappa köpte en Saab 900 ca 1990, det var en -84 och var utrustad med AC. AC:n var redan då ur funktion, men eftersom familjen inte ansåg att AC behövdes i en bil fixades detta aldrig utan bilen kördes utan AC i 10 år innan den såldes till en morbror som dessvärre blev påkörd kort efter. Han klarade sig men bilen skrotades.
av SEA
#1373423
Ja... vill uppgradera till 245 med AC men det verkar omöjligt att hitta... hittills har jag blivit avrådd från att försöka installera AC i en bil som inte har det. Sk man tänka om? Är det görbart?
av Tobbe740
#1373425
Fanns som tillbehör fr.o.m. 140 1973 integrerat med värmesystemet. Fast hur många som köpte till det på den tiden vet i sjutton.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1373456
Vet inte om det gäller alla 200 modeller, men omkring 1975 monterade jag AC i en 264. Det var då endast möjligt att eftermontera AC i bilar som från fabrik var utrustade med en värme och ventilationsanläggning som var förbered för AC. Du måste alltså byta hela värmepaketet i bilen till ett från en som redan har AC.
Sedan finns det kanske "eftermonteringssatser" att köpa, men då blir det ett AC-system som monteras helt vid "sida om" den ordinarie anläggningen.
Såg på TV (Weeler Dealers) när dom (i USA) monterade en helt ny AC-anläggning i en - 64 års Volvo PV Sport (eftermonteringssats för B18/20/30 motor) Så det finns säkert en B230 "eftermonteringssats" att köpa till 240 också. Sök på amerikanska sidor, där hittar du säkert något
Användarvisningsbild
av StefanN
#1373463
Största skillnaden var ju att allt va vakumstyrt med spjäll och så, tappade man vakumet så va all luft vid fötterna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1373470
StefanN skrev:Största skillnaden var ju att allt va vakumstyrt med spjäll och så, tappade man vakumet så va all luft vid fötterna.
Hela anläggningen annorlunda, den hade bl.a en annorlunda placerad fläkt och en förberedd plats för evaporatorn (Hoppas det är rättstavat), om det var vakuumstyrt redan då kommer jag faktiskt inte ihåg. 740 med AC hade vakumstyrt, medan utan AC hade vajer. Vet ej om man kan sätta evporator i ett 740 system med vajer ens, men dom är mer lika till 740 än var dom var i tidiga 240/260.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]