- tis 07 apr 2020, 00:10
#1373448
Hej!
Jag kollar på en V60 -18, T3 med fast dragkrok och ca 2300 mil på mätaren. Tittar man på färgavskavningen på dragkroken skulle man kunna tro att bilen rullade ut från produktionsbandet med en släpvagn tillkopplad (färgen är avskavd på typ hela övre halvan av kulan)
Nu till frågan: Av en slump läste jag i manualen för en nyare (-20) volvo att man inte ska dra tung last de första tusen milen. Är det någon som vet hur motorn påverkas om man gör det?
Då bilen jag tittar på är en f.d. företagsleasing (Volvo Göteborg) är mardrömmen att den som hämtat ut bilen använt den till att dra hästsläp från dag 1 (man kommer ju ändå byta bil innan ev. problem uppenbaras).. Säljaren menade att "om man ville dra tung så skulle vederbörande hämtat ut en bil med större motor" men jag är inte helt övertygad, fler hästkrafter ger väl inte per automatik ett högt vridmoment på låga varvtal?
Jag kollar på en V60 -18, T3 med fast dragkrok och ca 2300 mil på mätaren. Tittar man på färgavskavningen på dragkroken skulle man kunna tro att bilen rullade ut från produktionsbandet med en släpvagn tillkopplad (färgen är avskavd på typ hela övre halvan av kulan)
Nu till frågan: Av en slump läste jag i manualen för en nyare (-20) volvo att man inte ska dra tung last de första tusen milen. Är det någon som vet hur motorn påverkas om man gör det?
Då bilen jag tittar på är en f.d. företagsleasing (Volvo Göteborg) är mardrömmen att den som hämtat ut bilen använt den till att dra hästsläp från dag 1 (man kommer ju ändå byta bil innan ev. problem uppenbaras).. Säljaren menade att "om man ville dra tung så skulle vederbörande hämtat ut en bil med större motor" men jag är inte helt övertygad, fler hästkrafter ger väl inte per automatik ett högt vridmoment på låga varvtal?