Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StLi
#1373448
Hej!
Jag kollar på en V60 -18, T3 med fast dragkrok och ca 2300 mil på mätaren. Tittar man på färgavskavningen på dragkroken skulle man kunna tro att bilen rullade ut från produktionsbandet med en släpvagn tillkopplad (färgen är avskavd på typ hela övre halvan av kulan)

Nu till frågan: Av en slump läste jag i manualen för en nyare (-20) volvo att man inte ska dra tung last de första tusen milen. Är det någon som vet hur motorn påverkas om man gör det?

Då bilen jag tittar på är en f.d. företagsleasing (Volvo Göteborg) är mardrömmen att den som hämtat ut bilen använt den till att dra hästsläp från dag 1 (man kommer ju ändå byta bil innan ev. problem uppenbaras).. Säljaren menade att "om man ville dra tung så skulle vederbörande hämtat ut en bil med större motor" men jag är inte helt övertygad, fler hästkrafter ger väl inte per automatik ett högt vridmoment på låga varvtal?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1373460
Är du orolig är det väl bara att kika på en annan? Det måste ju vara köparens marknad nu.

Ska köra mycket med släp hade nog många valt en starkare motor men samtidigt kunde man dra 1600 kg med en 240 och 100 hästar...
av Olasan
#1373462
Instämmer i det som frasse4 skriver.

Men också:
Om kulan varit torr så krävs det nog inte många mil innan färgen är avskavd.

Sen vet jag inte riktigt vad man skulle få för bestående negativa konsekvenser av tung inkörning.
Under själva inkörningen kanske förhöjd oljeförbrukning. Rent generellt kanske man tänker sig att lagerytor blir tungt lastade innan de hunnit slita in sig, men för VEP EP och LP (beroende på om det är manuell eller automat) skulle jag inte vara orolig. Verkar rätt robusta mekaniskt, sett till hur mycket effekt man tar ut.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1373696
Det där har stått i bruksanvisningarna så länge jag varit läskunnig, något som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. För längsta livslängd ska motorn inte belastas hårt de första 1000 km, brukar det vara, inte tusen mil.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]