Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373119
Som det ser ut på bilderna så kan denna omöjligt ha hänt snabbt, detta måste synts långt, långt tidigare. Tvätta bilen så mossan försvinner och åk in till ÅF och visa upp den. Om det hunnit växa mossa på listerna så är något riktigt fel oavsett om listerna är felande eller ej. Hade det varit en bil/båt som stått orörd i vinteförvaring i ett halvår så kanske mossa hade varit normalt men inte på den bil som används.
#1373128
dannesk skrev: lör 04 apr 2020, 22:34 Som det ser ut på bilderna så kan denna omöjligt ha hänt snabbt, detta måste synts långt, långt tidigare. Tvätta bilen så mossan försvinner och åk in till ÅF och visa upp den. Om det hunnit växa mossa på listerna så är något riktigt fel oavsett om listerna är felande eller ej. Hade det varit en bil/båt som stått orörd i vinteförvaring i ett halvår så kanske mossa hade varit normalt men inte på den bil som används.
Alla bor inte i storstaden med giftig luft. Jag hade mossa på båda bilarna nu när jag gjorde bilarn vårfina, och de har rullat varje dag till och från jobbet.

Jag har varit putsgalning förr i tiden och tvättat sönder mina bilar. Denna bilen är nog den som behållit glans och lyster bäst av alla bilar jag ägt genom åren.
#1373383
Tack för alla glada svar och tankar! Jag har precis kollat med Volvo, och de tar inget sådant på garanti eller som reklammation. Det kostar 4843:- att byta dem, således 1011:50/styck plus arbete... :-o
Verkstadschefen hade aldrig varit med om något liknande, och aldrig ens hört talas om det. Skadeverkstaden hade sålt några, men inga verkstäder - så det hela var unikt. När han anmälde skadan på Volvo centralt fick han bara upp att ingen hade anmält detta förr, och det enda han kunde tänka sig var för skarp avfettning, som någon här var inne på. Och det skulle ju vara ganska konstigt om det var problemet i en biltvätt. Listerna är värst på vänster sida (förarsidan) om det kan vara något som kan indikera något.
#1373395
Det är busenkelt att byta dessa lister slälv, man bänder försiktigt underifrån med ett falsben med typ trasa eller annat skydd emot lacken.
Kolla art.nr på resp. list på Volvo för just din bilmodell och sök på typ Bildelsbasen. Listerna brukar finnas för några hundra kr st.
sidolist.jpg
sidolist.jpg (10.03 KiB) Visad 462 gånger
#1373406
apersson850 skrev:
Jacques skrev:Listerna är värst på vänster sida (förarsidan) om det kan vara något som kan indikera något.
Hur står du parkerad ute? Är det oftast så att solen kommer åt mer på den sidan? Efter några år märks sånt.
Jo, solen kan ha kommit åt, men bilen sår parkerad med nosen söderut och då borde väl både vänster och höger sida exponeras lika...?
dannesk skrev:Det är busenkelt att byta dessa lister slälv, man bänder försiktigt underifrån med ett falsben med typ trasa eller annat skydd emot lacken.
Kolla art.nr på resp. list på Volvo för just din bilmodell och sök på typ Bildelsbasen. Listerna brukar finnas för några hundra kr st.
sidolist.jpg
Tack! Problemet är dock att dessa lister är tack vare Volvo tjusigt ihopkopplade med den rostfria listen utanför, så jag lär inte komma undan de 4000 spänn pluss som själva listerna kostar. Så arbetskostnaden är en kattskit i sammanhanget.
Hade inte just min bil varit tillverkad i Sverige hade jag trott att det var några glada amatörer från Kina som var inblandade...
Och får jag lufta min ilska skulle jag vilja säga att med allt skit vi haft med denna bil (ffa vad gäller elektroniken som inte funkar det minsta!) skulle jag ALDRIG köpa en Volvo igen. Man ska trycka in en massa skit i bilen, och åtminstone för mig funkar dessa grejor inte ett dugg! Jag hade en lååång lista på saker som inte fungerade på min V70 (parkeringsvarnare, backkamera, automatisk hastighetskontroll, backspeglar som tiltade ner trots att jag inte backat, regnsensor, ja jag gitter inte skriva upp allt som min märkesverkstad inte vill kännas vid och bara skiter i!), med det är en annan historia...
Tack än en gång till alla här inne! Jag hoppas slippa betala 5000:- för att fixa problemet, men det verkar dock bli så. Men aldrig mera Volvo i någon form!!! :mad:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]