Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grusvägen
#1373377
Hej

Någon som vet vad felkoden "p0343" eller "p0340" betyder?

Som texten lyder startar min v70 2,4t oklart och ibland inte alls och nyss märkte vi att den baksmall nåt rejält när vi testade att starta den, det vi vet är att något med kamaxelgivaren är knas då den inte får någon resistans när den kommer i kontakt med kamaxeln utan går på 5 volt hela tiden. Vi provat att byta kamaxelgivaren två gånger nu och förutom att den inte dödsvibrerade hela inredningen längre var problemet kvar. Vi har kollat och det ser ut som att alla sladdar gör nånting som går till givaren. Någon volvofantast/kunnig som kan något om mitt problem?

tacksam för alla sorters svar.


Volvo v70n -03 2,4t/b5244t3
av MickeM
#1373492
Läst med universell OBD2 scanner tydligen.
Universella koder är ofta kass, eftersom dom är just universella.

Hög signal från kamaxelgivaren indikerar ofta brott eller kortslutning. Men jag undrar om den kan gnälla över positionen.
Dvs om kamremmen hoppat ett hack.
Tyvärr är markeringarna på remhjulen inte att lita på, eftersom dreven på kamaxlarna är justerbara i vrid. (Remhjulen. Inte bara VVT)
Man kan alltså inte utgå från deras markering om man "tappat bort sig" eller vill kolla aktuellt läge.

Eftersom det inte blev bra med ny sensor, och kablaget kollat, så är nog nästa steg en läsning med en Volvoanpassad scanner få se vad den säger o-översatt.

Drygt att montera kamlåsning och annat bara på en gissning.

Och nya givaren var rätt och ok?

Är Vevaxelsensorn kontrollerad? Även om koden nämner kamaxelsensorn.
Ta upp den och inspektera den iaf så den inte är full av metallspån.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor