Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1373224
Hej,

Igår bestämde jag mig för att försöka mig på att byta lamporna i instrumenthuset från blåa LED till vita, två av lamporna lös inte till att börja med. Jag köpte nya lampor (W5W 12V LED) på Biltema och små glödlampor (3W K18?) till instrumentbrädet. När jag hade bytt lamporna och prövade så var det för det första en som fortfarande lös blått (filter längre in i panelen?) och en del lös inte alls längre.

Jag kollade vidare efter en lösning och hittade i viewtopic.php?p=719998 att man skulle bygla enligt bilden som finns där, alltså med en kabel mellan två av plattorna när reostaten är bortmonterad. Jag gjorde detta på mitt andra försök men drog först en kabel enligt bilden nedan (Försök 1 & 2, försök 2 representerar hur det står att det ska vara).

https://drive.google.com/file/d/10g7XMG ... sp=sharing

Efter att jag hade kopplar enligt 1 så kopplade jag tillbaka strömmen till instrumentbrädet och satte på strömmen till bilen. Då lös inga lampor och reläet till sätesbältet började klicka i takt med blinkers när blinkers var aktiverat (den saktade alltså ned). Efter detta kopplade jag ur allting och var klar för dagen. När jag dagen efter kom tillbaka var batteriet tvärdött, centrallåset funkade inte, inga lampor gick att tända, ingenting. Jag mätte under 9,5V på batteriet. När jag kopplade på laddaren till batteriet som fortfarande satt i bilen så fick även laddaren spel, den gick fram och tillbaka mellan att batteriet var tomt och fulladdat & klickade fram och tillbaka.

När detta hände tänkte jag givetvis att jag hade kopplat fel och drog kabeln enligt försök 2 i bilden och så som tråden nämnd innan säger att det ska gå till. När jag gjorde detta och anslöt strömkablarna och satte på strömmen till bilen så hände följande: https://drive.google.com/file/d/10AnAL6 ... sp=sharing

Som man ser i videon får nu tempmätaren spel och reläet för sätesbältet klickar till och från tills det slutar helt. Man ser inte på videon men även tankmätaren började gå upp och ner. Detta hände ÄVEN efter att jag hade kopplat tillbaka reostaten När detta hände så kopplade jag ur allting och tog batteriet till verkstaden där jag började ladda det, även här så slog laddaren mellan tomt och fullt men jag misstänker att det kan bero på en säkerhetsfunktion för att inte överbelasta laddaren? Som sagt låg batteriet på omrking 9,5V så laddaren lär behöva jobba en del.

Jag började leta i Haynes-boken bland kopplingsscheman och hittade följande bilder över kopplingarna i instrumentbrädet, jag är dock inte alls vass på el och förstår inte vad jag tittar på. Jag bifogar bilderna nedan:

https://drive.google.com/file/d/1uc_Yex ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/15ycYdP ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1Qsbw9I ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1H6WN0o ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1eXF4QP ... sp=sharing

Jag misstänker alltså att det går tjuvström någonstans och att batteriet därför var helt torrt dagen efter, kom ihåg att detta var efter jag hade dragit byglingen enligt försök 1 i bilden och därefter kopplat ur instrumenthuset. Det var först när jag prövade försök 2 (enligt nämnda trådens förslag) som mätarna fick spel och detta hände även när jag kopplade tillbaka reostaten. Batteriet och instrumenthuset är nu helt urkopplat ur bilen.

Om bilderna inte syns eller liknande i inlägget bör de finnas bifogade under inlägget!

Om det är någon information ni tror jag missat eller något ni undrar över skriv gärna! Jag kan säkert ta reda på det eller så har jag bara glömt att ta med det, tacksam för all hjälp!
Bilagor
IMG_20200405_151801.jpg
IMG_20200405_151801.jpg (848.74 KiB) Visad 659 gånger
IMG_20200405_151750.jpg
IMG_20200405_151750.jpg (737.56 KiB) Visad 659 gånger
IMG_20200405_151739.jpg
IMG_20200405_151739.jpg (673.24 KiB) Visad 659 gånger
IMG_20200405_151721.jpg
IMG_20200405_151721.jpg (793.31 KiB) Visad 659 gånger
IMG_20200405_151707.jpg
IMG_20200405_151707.jpg (883.86 KiB) Visad 659 gånger
#1373360
När en LED-lampa inte lyser i sådana här sammanghang är det i 9/10 fall pga. felvänd LED. LED's är polaritetsberoende, dom lyser bara när plus är på plus och jord på jord, till skillnad mot halogen som lyser oavsett hur dom kopplas in. Så prova ta ur den LED som inte lyser, vrid på den 180 grader, och prova igen.
Annat värt att tänka på är att LED's inte kan dimmas på samma sätt som halogen, så är rheostaten för lågt ställd så slocknar LED'en helt och hållet istället. Jag rekommenderar att ha max ljusstyrka på rheostaten för att förhindra ev. problem.

Vissa säger att det är ett grönt filter på instrumenttavlorna. Detta är dock inget jag har märkt eller sett, men då har jag visserligen bara haft en 945 -92 och nuvarande 945 -98. Jag har kallvita LED i min -98a nu, och dom lyser kallvitt och inget annat :) Har några bilder på det i min garage-tråd
Jag skulle säga att om detta filter existerar så är det så pass svagt att det inte inverkar på färgerna hos LED's

Rheostaten har jag inte forskat speciellt mycket i, men den tar plus-matning från B8, och jord från B3. Sen skickar rheostaten signalen vidare till B12-B13 som är till panelen där du ställer ljusnivån, och går sedan tillbaka i samma plintar och vidare till alla lampor.
Så, du borde kunna lägga på +12V direkt i B12-B13(utan rheostaten och panelen ikopplad) för att få lamporna att lysa, Jag TROR B13 är jord, och B12 plus. Jag rekommenderar dock att göra detta på bänk, med huset urkopplat ur bilen, för att minimera risken att du skadar något.
Alternativt kan du lägga på +12V(eller 5V t om, LED'sen kommer lysa ap-svagt men tillräckligt mycket för att verifiera funktionen) direkt på en lampsockel.
Din koppling enl. bild 1 bör dock vara korrekt, men jag kan inte säga till 100% att det fungerar så.

Jag skulle dock börja med att prova ett annat batteri, om du kan, 9.5V är lågt - men inte lågt nog för att få en hyffsad laddare att få spel(9.5V är dock tillräckligt lågt för att ge lustiga symptom på mätarna).
Så då är nog frågan om det inte är något fel på batteriet. Kortslutning mellan cellerna t ex.
Batterier kan gå sönder av vad som verkar vara ingen anledning. Mitt förra batteri i V70in t ex tvärdog när jag höll på att byta skyltbelysningen :P Så det kan vara en olycklig slump att batteriet tackade för sig just när du höll på med instrumenthuset.

Det "fina" med dessa primitiva instrumenthus är att mätarna är fristående, dvs skulle du koppla på signalkablarna direkt på mätarna utan kretsfolien osv så skulle dom fortfarande fungerar precis som vanligt(med ett par undantag, temp-mätaren t ex behöver ett motstånd också). Det gör det lite lättare att diagnosera fel. t ex, om 2 mätare spökar så kan man misstänka fel i kretsfolien, är det bara 1 mätare som spökar kan man misstänka fel på just den mätaren.

Så, för att summera det hela.
1. Prova ett annat batteri
2. Vänd dom LED-lamporna som inte lyser 180 grader. Jag rekommenderar att ha rheostaten ikopplad, just för att utesluta handhavar fel.
Om samma problem fortfarande inträffar med ett annat batteri får du gå vidare i felsökningen.

Nu vet jag inte vad för bil och vilket instrumenthus du har(är det ditt hus på bilderna?), men här är iaf ett vad jag anser lätt-läst schema för sena 940is;
ins940.jpg
ins940.jpg (243.37 KiB) Visad 613 gånger
#1373373
Lucif3r skrev:När en LED-lampa inte lyser i sådana här sammanghang är det i 9/10 fall pga. felvänd LED. LED's är polaritetsberoende, dom lyser bara när plus är på plus och jord på jord, till skillnad mot halogen som lyser oavsett hur dom kopplas in. Så prova ta ur den LED som inte lyser, vrid på den 180 grader, och prova igen.
Annat värt att tänka på är att LED's inte kan dimmas på samma sätt som halogen, så är rheostaten för lågt ställd så slocknar LED'en helt och hållet istället. Jag rekommenderar att ha max ljusstyrka på rheostaten för att förhindra ev. problem.

Vissa säger att det är ett grönt filter på instrumenttavlorna. Detta är dock inget jag har märkt eller sett, men då har jag visserligen bara haft en 945 -92 och nuvarande 945 -98. Jag har kallvita LED i min -98a nu, och dom lyser kallvitt och inget annat :) Har några bilder på det i min garage-tråd
Jag skulle säga att om detta filter existerar så är det så pass svagt att det inte inverkar på färgerna hos LED's

Rheostaten har jag inte forskat speciellt mycket i, men den tar plus-matning från B8, och jord från B3. Sen skickar rheostaten signalen vidare till B12-B13 som är till panelen där du ställer ljusnivån, och går sedan tillbaka i samma plintar och vidare till alla lampor.
Så, du borde kunna lägga på +12V direkt i B12-B13(utan rheostaten och panelen ikopplad) för att få lamporna att lysa, Jag TROR B13 är jord, och B12 plus. Jag rekommenderar dock att göra detta på bänk, med huset urkopplat ur bilen, för att minimera risken att du skadar något.
Alternativt kan du lägga på +12V(eller 5V t om, LED'sen kommer lysa ap-svagt men tillräckligt mycket för att verifiera funktionen) direkt på en lampsockel.
Din koppling enl. bild 1 bör dock vara korrekt, men jag kan inte säga till 100% att det fungerar så.

Jag skulle dock börja med att prova ett annat batteri, om du kan, 9.5V är lågt - men inte lågt nog för att få en hyffsad laddare att få spel(9.5V är dock tillräckligt lågt för att ge lustiga symptom på mätarna).
Så då är nog frågan om det inte är något fel på batteriet. Kortslutning mellan cellerna t ex.
Batterier kan gå sönder av vad som verkar vara ingen anledning. Mitt förra batteri i V70in t ex tvärdog när jag höll på att byta skyltbelysningen :P Så det kan vara en olycklig slump att batteriet tackade för sig just när du höll på med instrumenthuset.

Det "fina" med dessa primitiva instrumenthus är att mätarna är fristående, dvs skulle du koppla på signalkablarna direkt på mätarna utan kretsfolien osv så skulle dom fortfarande fungerar precis som vanligt(med ett par undantag, temp-mätaren t ex behöver ett motstånd också). Det gör det lite lättare att diagnosera fel. t ex, om 2 mätare spökar så kan man misstänka fel i kretsfolien, är det bara 1 mätare som spökar kan man misstänka fel på just den mätaren.

Så, för att summera det hela.
1. Prova ett annat batteri
2. Vänd dom LED-lamporna som inte lyser 180 grader. Jag rekommenderar att ha rheostaten ikopplad, just för att utesluta handhavar fel.
Om samma problem fortfarande inträffar med ett annat batteri får du gå vidare i felsökningen.

Nu vet jag inte vad för bil och vilket instrumenthus du har(är det ditt hus på bilderna?), men här är iaf ett vad jag anser lätt-läst schema för sena 940is;
ins940.jpg
Tack så hemskt mycket! Du hade rätt, LED-lamporna måste ha vart vända åt fel håll, jag frågade hos en bilverkstad som sade samma sak. Det du sade angående batteriet var intressant! Visste inte att mätare kunde spöka på låga spänningar :P men nu på efterhand inser jag att det måste ha varit det, jag laddade upp batteriet och prövade allt igen idag med lamporna som inte lös vända åt motsatt håll och det fungerade felfritt. Dock så är det fortfarande blått ljus och inte vitt som jag vet att mina nya LED lyser i, vilket är lite skumt, ska ta en titt på dina lampor i garage-tråden sedan som du nämnde. Instrumenthuset var för övrigt mitt på bilderna och reostaten har jag låtit sitta i, jag kör den bara på max hela tiden :P

Uppskattar svaret! Precis vad jag var ute efter
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]