Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1369647
Hej!
Det låter som det "pyser" runt flexröret på en Volvo 850. (den hr ju inte gått 40.000mil)
Har försökt känna om det "blåser" men utan större framgång. (det är så varmt)
Ibland får jag för mig att det inte är tätt när handen förs fram och tillbaka, men osäker om det bara är luftrörelsen av det varma röret.
Är detta något som besiktningen kan ha åsikt om?
Finns annat sätt att "testa"?
Är det dyrt att byta?
Är det original som gäller eller finns alternativ?
Lambda sonden sitter på detta rör innan katalysatorn
Brukar lambdasonden gå sönder när den ska skruvas loss? (så den bör man skaffa samtidigt?)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369652
Har du ett avgasläckage påverkar det avgasvärdena. Beroende på hur stort läckaget är så kanske det är litet nog att inte påverka värdena utanför gränserna. Så, det är både ja och nej på besiktningsfrågan.

Dyrt att byta beror på dina kunskaper och typ av grenrör. Vissa har flexdelen svetsat på grenröret, andra har en "lös" flex. Det senare är givetvis billigare att åtgärda.

Hurvida lambdasonder går sönder eller ej beror på den som skruvar ;-) . Lambdasonden går inte magiskt sönder bara för att den skruvas loss dock.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1369659
Bytte flexrör på frugans Passat 1,8T -04 för någon månad sedan. Köpte Biltemas för 3 olika rördimensioner. Kapade av det gamla och passade in den nya. Svetsade det på plats (plockade alltså inte bort avgasröret) och det tog drygt ett 2 timmar och en verkstad kan nog göra det på halva tiden.
av Albireo
#1369677
Flexröret sitter med en fläns mot grenröret (4st bult) sedan går böjen nedåt och omsluter änden mot katalysatorn med en klämma. (ser inte helt omöjligt ut att byta)
(svårt att mäta - men röret kan vara runt 60-61mm i diameter?)
Tittade på Biltemas flexrör och det verkar finnas för ca 200kr, Men det är dock ganska långt (ca 30cm) - Skulle medföra att lambdasonden måste flyttas (eller om den ens ryms)
Var kan man hitta ett originalnummer till flexröret? (kan finnas "på nätet")

Min erfarenhet är att det mesta går sönder när det ska skruvas runt avgassystemet. Dock sitter lambdasonden nära motorn, så den kanske går att skruva lös utan värme och våld..
av Albireo
#1373356
Köpte ett flexrör (som såg ut att stämma) på internet FA1 Flexrör, avgassystem men hålen var inte i en symetrisk fyrkant eller rätt avstånd. (vilket inte fungerar) - ser man noga på bilden /skissen ser man att hålen inte sitter i fyrkant... :-(
( Denna skall passa en .: VOLVO 850 Sedan (854) 2.4, Årsproduktion 08.1994 - 12.1996, 2435 , 144 hk )

Köpte även WALKER Packning, avgasrör Den packningen verkar fungera. (Har dock inte mätt med skjutmått)

Sökte och hittade detta flexrör .: WALKER Mjuk rörledning, avgassystem Även denna skall passa en VOLVO 850 Sedan (854) 2.4, Årsproduktion 08.1994 - 12.1996, 2435 , 144 hk… (men Autodoc säger att det inte passar - men de har haft fel förr)
Det verkar ersätta följande OEN - enligt AutoDoc .:
  • - OEN 9471933
  • - OEN 9471933 SP22
  • - OEN 9471934
  • - OEN 9471934 SP22
Eller är det denna produkt? HJS Flexrör, avgassystem (dock står det att den passar 170hk (125kW) motorn) - denna har nog bara 106kW

Frågade Skruvat Flexrör fram Men de kunde inget säga något eftersom jag inte vet OEN på katalysatorn! (ex. Katalysator Volvo 850

Verkar vara svårare än jag trott! :-/

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]