Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
#1367724
Jag har också märkt att bilen tappar internetkontakten ofta nu, jag har simkort i bilen.Borde inte ha med uppdateringen att göra. Trycker man internetradio så kan det ta 5min innan det röda x-et försvinner och radion går igång för att sedan tappa kontakten efter stund igen. Är det full 3G så går den igång ganska snabbt men tappar ändå efter en stund.
av JohanVplana
#1368954
Har en V60 D4 -16, lämnade in för återkallelse R29947 i början på Feb.
Direkt efter första tankningen så dök skuldpaddan upp (begränsad motorprestanda) tryckte bort den och sen dök den upp igen efter 2-3 starter.
Det är nu 3:e gången den dyker upp direkt efter varje tankning. Upplever att accelerationen är sämre då den just varit tänd.

Testade i dag att bara öppna tanklocket utan att tanka :-) Gissa vad som hände, jo sköldpaddan dök upp strax efter start.

Tycker detta låter lite märkligt men ser ett tydligt samband med R29947, sköldpadda och öppning tanklock.

Hur ser ni på detta? är det ens möjligt?

Har en tid hos Bilia för felsökning men de kommer ju hävda att felet inte beror på R29947 misstänker jag. Vill kunna hävda mej i frågan...
av Engdahl1987
#1372068
Hallå på er!
Jag va inne med min xc70 -15 i fredags ang R29947 idag söndag 27mil senare börjar min sköldpadda lysa och meddelandet motorprestanda nedsatt kommer upp! Aldrig hänt innan och ser en KLAR koppling till åtgärden dom gjort! Hade även uppe detta innan jag lämnade in den att jag var orolig att åtgärden skulle göra så att bilen börjar krångla!! Hur ska jag gå vidare tycker ni? Hur har ni andra gjort? Är det bara betala och vara glad eller går det hävda att det beror på åtgärden? Mvh :mad:
av Normal
#1373351
Fick nyss efter ombyggnad av kylslangarna till egr upp meddelandet om "Låg kylarvätskenivå stanna omgående" Ringde till min Pst på bilia och förklarade situationen(övertryck i kylsystemet) saknar ingen kylarvätska vid kall bil, all vätska stiger till max om man sakta öppnar locket vid varm bil.
Bad honom kolla upp goodwill.
Min bil XC70 2014 D4 Vea, motorkod T5 på slutet går på goodwill från volvo.
Han bokade in tid för byte av egrkyl.
Så det verkar vara ett vanligt förekommande byte efter deras såkallade "egr-fix"
av JohanVplana
#1373435
Engdahl1987 skrev: sön 29 mar 2020, 21:19 Hallå på er!
Jag va inne med min xc70 -15 i fredags ang R29947 idag söndag 27mil senare börjar min sköldpadda lysa och meddelandet motorprestanda nedsatt kommer upp! Aldrig hänt innan och ser en KLAR koppling till åtgärden dom gjort! Hade även uppe detta innan jag lämnade in den att jag var orolig att åtgärden skulle göra så att bilen börjar krångla!! Hur ska jag gå vidare tycker ni? Hur har ni andra gjort? Är det bara betala och vara glad eller går det hävda att det beror på åtgärden? Mvh :mad:
Låter som ett liknande problem som mitt, men det kom när jag öppnade tanklocket.
Var inne och gjorde felsökning. Teknikern anser att det är en slump att det just hände efter åtgärden och så är det nog men känns ändå lite underligt.

Felsökning av instrumentering DL
Tryckgivare inloppsluft byte
Tryckgivare (VO 31405341)
av Makkeferre
#1379168
Tjo, hade min inne för återkallelse R29947 i slutet på januari. Nu i mitten på April klagar den plötsligt på låg kylarvätska.

Tecknade vid köpet en extra garanti (Solid medium) som anvisade mig till en verkstad. Efter felsökning och provtryckning så misstänker de att det antingen är topplockspackning eller sprickor i topp/block. Båda fel som INTE täcks av garantin. Uppskattad kostnad för att öppna upp motor och bekräfta felet uppskattas till 20.000-25.000 kr.

Jag försöker då via bilfirman få felet avhjälpt. De hänvisar mig till deras samarbets-verkstad som också kommer fram till att det förmodligen är topplockspackning.
Bilfirman tänker dock inte avhjälpa felet.

Nu är bilen inbokad hos Bilia för en sista felsökning/åtgärd av problemet.

Förvånansvärt hur många det är som helt plötsligt efter denna återkallelse fått problem med både topplock och/eller EGR-kylare.

Återstår att se vart det landar, ifall det vid ett EGR-kyl problem finns goodwill hos Volvo eller om det väntar en lång anmälan av bilfirman till ARN.
Men fan vad trött man kan bli på bilar... :mad:

Volvo V40 CC D4 MY14
16200 mil
av Normal
#1379244
Var liknande problem på min 2014 XC70 d4, bilen klagade på låg kylarvätskenivå.
Öppnade jag på locket till expansionskärlet så släppte övertrycket som bildats och nivån hoppade tillbaka till max och lite till. Lösningen på det problemet var byte av egrkyl. (goodwill från volvo)
Vet ej om det kan vara samma på din då två verkstäder kollat på den och inte sett de tendenserna med övertryck.
Bara hålla tummarna att det är egrkyl och inte toppen som behöver bytas.
Lycka till!
av Makkeferre
#1379544
Normal skrev:Var liknande problem på min 2014 XC70 d4, bilen klagade på låg kylarvätskenivå.
Öppnade jag på locket till expansionskärlet så släppte övertrycket som bildats och nivån hoppade tillbaka till max och lite till. Lösningen på det problemet var byte av egrkyl. (goodwill från volvo)
Vet ej om det kan vara samma på din då två verkstäder kollat på den och inte sett de tendenserna med övertryck.
Bara hålla tummarna att det är egrkyl och inte toppen som behöver bytas.
Lycka till!
De har felsökt min idag och hittade läcka i EGR-kylare samt kärvande EGR-ventil. Vi skulle börja åtgärda där iaf, återstår att se ifall toppen är OK.

Hur långt hade din gått?
av Normal
#1379572
Inte helt oväntat!
Min har rullat 11 000 mil, egrkylen byttes för några veckor sedan.
För nästan ett år sedan plockade jag bort och gjorde rent egrventil då den gick tungt, efter rengöring har den funkat bra.
Kylen såg bra ut då, men efter uppdateringen med kylarslangarna uppstod detta problem.
Min Pst hade inget att anmärka på egrventilen, den byts inte på goodwill till min bil sade han.
av Volvopappan
#1379586
Hejsan.
Jag hade samma problem som fler här inne. Bilen varnade för låg nivå av kylarvätska, högt tryck i systemet. Öppnade man locket på varm eller kall bil så bubblade vätskan upp igen till bra nivå. Ibland ingen värme i kupen trots varm motor och högsta värme osv. Så jag misstänkte EGR-kylaren då det tack vare forumet skulle kunna vara en stark kandidat till detta problem. Vill även tillägga att jag hade bilen inne i mars för kampanjen R29947 så jag ville tro att det hade en koppling.

Lämnade in bilen och bad dom kolla EGR-kylaren samt goodwill hos Volvo för detta om det visade sig vara problemet. Enligt pst:n så var den kass och goodwill blev godkänt så det blev 0:-

Då kanske det är anmärkningsvärt att jag kör en V60 D4 -14 med 20700(!) mil på mätaren.

Nu har jag inte kört tillräckligt mycket med bilen efter att jag hämtade den från verkstaden för att konstatera att problemet är permanent löst, om detta till 100% var enda källan till felet. Men när det kommer till att Volvo faktiskt tog kostnaden på min bil som rullat över 20.000 mil ser jag som ett erkännande att även dom ser en koppling mellan återkallelsen och fel som uppstår kort därefter.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]