Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1373034
Hej!
Verkar sitta gasdämpare, på höger och vänster sida i bakluckan.
Finns något originalnummer på dessa? (enklare att se vad som skulle sitta där - tryck och längd mm.)
Eller var hittar man dessa?
#1373090
Undvik de från bildelsvaruhuset som börjar på B. De (dämparna alltså) tappar trycket på mindre än ett år.. Tro mig, jag har testat. :bored:
Förutom att de var någon millimeter för långa vilket ställde till med problem vid monteringen.
#1373094
Snåla inte heller och köp en ny, för är de dåliga klarar det sig inte med en ny och en kass, tro mig jag har provat
#1373097
Jag skulle inte montera något annat än 2 st "premium quality" efter tidigare erfarenheter.. :-)
Köpte Stabilus Lift-o-mat sist, det var såna som satt som original. Skulle i och för sig inte skada med aningen mer fjäderkraft.
#1373135
Detta med lyftkraft är ett svårt område. :bored:
Har googlat runt på några sidor och det verkar bara finnas 2st alternativ när det gäller lyftkraft. (300N utan spoiler och 335N med spoiler) Sedan är det inte samma kraft hela slaget.
Förmodligen är 335N mer passande - vintertid här uppe i norr, även utan spoiler och på sommaren kommer det kanske att kännas lite för mycket?
Å andra sidan har gasdämparna ingen kraft alls i detta läge :-(

Det är dock betydligt svårare att avgöra vilken kvalité en produkt har.
Sökte hos Biltema, de har massor (men svårt att veta om någon passar 850 i storlek fästen och tryck, samt vilken kvalitét dessa har)
AutoDoc erbjuder väl en 10-15 olika märken.
Är det priset som är en avgörande faktor eller är det något märke som erfarehetsmässigt håller högre kvalité?
#1373170
Min reservdelskatalog säger att utan spoiler har nummer 3509350-9 och med nr 3512998-0.
Det är två lika dämpare av varje nummer.Enligt bild så är det en krok med låsbleck på själva stången och ögla i andra.
#1373327
Stämmer! (med krok och ögla)
Skulle det bli helt fel att välja en dämpare med högre tryck (335N) för spoiler, även om denna saknas?

Under vinterhalvåret kommer nog trycket att vara perfekt. (både kyla och kanske lite is på luckan...)
Med tiden kommer ändå dämparen att tappa tryck (om man inte hittar en dämpare med väldigt hög kvalité)
10% minskning av tryck och det blir samma som den svagare dämparen (ca300N).

Dock kanske det inte är så svårt att byta dämpare...
eller om en dämpare med 335N blir för högt och det inte känns bra, får man väl skaffa spoiler ;-)
Just nu upplever jag inget tryck alls i dämparen och luckan har ingen känsla alls - den "smäller igen" :-o

Funderar om svenska Lesjöfors har bra kvalité på "gasfjädrar". De är dock mer kända för vanliga fjädrar.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]