- sön 05 apr 2020, 11:37
#1373174
VolvoB20 skrev:Här har i ett bra stalltips.
På vår gamla BMW har vi original låsbultar.
Trots 20 år av misshandel och slamrande med tryckluftdriven mutterknack osv så funkar de fortfarande perfekt och är i fint skick.
Dessa rekomnenderas starkt då de i princip är helt oförstörbara trots misshandel och andra behandlingar som lednycklar och annat, kostar 400 kr för 4 st. Vet inte riktigt vad man skulle hitta på för att förstöra dem. verkar tåla vad som helst under årtionden av användning.
De kanske inte är världens säkraste pga att tjuvarna skaffat sig en uppsätting av de olika hylsorna som inte är så många, men starka är de.
Tyvärr är dessa en av de typer jag haft problem men 1)berodde på förra ägaren 2)var ett handhavandefel från hans sida.
Det jag tror hänt är att det samlats skit i bultarna så när hjulen ska av så får han inte in nyckeln tillräckligt långt men drar till ändå - vips är spåren på bultarna förstörda i ena riktningen (de böjdes). Problemet är att geniet sen drar på hjulen vid nästa däcksskifte och då funkar det ju eftersom "vingarna" är böjda så de funkar åt ena hållet men inte det andra. Sen bytte bilen ägare :( och problemet landade i mitt knä för sånt där tittar man ju inte på vid köp. Eftersom den är konisk så gick det att banka in den "för långt" så den greppade ändå tillräckligt mycket för att få bort hjulen. Sen åkte dem i tunnan.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i