Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373180
Hej!
Beställde hem stänkskydd till fram och bak till min V60 -2014 (facelift) från Bilia Webshop och skulle montera dessa igår.
Fram gick bra, dock fick jag inte med någon skyddsfilm tyvärr, men jag hade hemma så jag kunde klippa till ett par bitar själv.

Däremot bak, där stötte jag på ett underligt problem, som jag undrar om andra haft också? Jag fick inte stänkskydden att passa utan att modifiera dem. Skruvhål och inpassning mot hjulhuset ser OK ut och sådär, så jag tror att det är rätt artikel jag fått. Artikelnumret är: VO 31359685

Tittar man på denna (stulna) bild, så ser man att stänklapparna är "avfasade" i innerkant, för att passa mot stötfångaren:
Bild

Medans mina såg ut mer såhär:
Bild

Ni får ursäkta mina paintskills :-D

Det blåa är alltså hur mina stänklappar såg ut i formen, och det gula var en "gjutkant" eller som en liten linje som såg ut att stämma med hur dom borde varit avfasade. Utan att kapa i dom så tog den "ej avfasade" kanten (blåa) i en kant/list på stötfångaren vilket gjorde att stänklappen hamnade helt snett.
Jag var så klart lite ivrig att montera dom så jag kapade enligt den där "linjen" och fick på stänkskydden, men är inte 100% nöjd med resultatet.

Är det någon som fått göra samma operation på sina stänklappar för att kunna montera dom? Är det någon som har Volvo Original stänklappar på sin V60 som skulle ha lust att ta en bild på hur det ser ut i innerkant på era?
#1373199
Jag gick via Bilias webshop och beställde 1 par bakre stänkskydd till min V60 MY2018 R-Design (art.nr 31359685). Det enda jag gjorde var att ange mitt regnr för att vara säker på att ovanstående passar och ja, dessa kunde monteras utan problem eller avklippning med hjälp av min PST.
#1373268
Kluster skrev: sön 05 apr 2020, 13:58 Jag gick via Bilias webshop och beställde 1 par bakre stänkskydd till min V60 MY2018 R-Design (art.nr 31359685). Det enda jag gjorde var att ange mitt regnr för att vara säker på att ovanstående passar och ja, dessa kunde monteras utan problem eller avklippning med hjälp av min PST.
Jo det var precis så jag gjorde också. Jag har svårt att tro att jag gjorde något fel i och med att det bara är tre skruv. Kikade dessutom igenom Volvos monteringsanvisning.

Mycket underligt.
#1373303
nicdah skrev: sön 05 apr 2020, 21:44 Jag har en V60 D3 -18 och mina stänkskydd ser ut som på din första bild, alltså avfasade i kanterna.


/ Niclas
Jag får nog helt enkelt bita i det sura och beställa ett par till. Har skickat en fråga till Bilia men jag misstänker att dom inte är så sugna på att skicka ut ett par nya när jag karvat i dessa.

Jag vill inte tro att jag gjorde något fel, tänker skylla på materialet in i det sista. :-D

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]