Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av APhilipsson
#1372396
Lövet skrev:Väldigt intressant hur VIDA ska kunna flytta runt i hjulupphängningen. Läser gärna länken ;-)
Nollställ enligt: DIAGNOSTIK/ BILKOMMUNIKATION/ Komponenter/ Elektrisk styrservoenhet (PSCM)/ Diagnossekvenser/ Återställning av långtidskompensation av hjulvinklar
av AndS
#1372397
Verkar ju vara någon form kalibrering av det elektriska styrservot, kanske att att ratten ska vara rätt centrerad när bilen går rakt fram (bara gissning)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1372400
APhilipsson skrev:På en spa-bil krävs att man nollställer långtidkompensering hjulvinklar efter en hjulinställnig för detta krävs vida.
Det är inte första april idag. :-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1372958
EbbevonVolvo skrev:
APhilipsson skrev:På en spa-bil krävs att man nollställer långtidkompensering hjulvinklar efter en hjulinställnig för detta krävs vida.
Det är inte första april idag. :-)
Nej idag är det till och med den 4/4...
Eftersom bilen hämtar och lagrar data till diverse säkerhetssystem om bl.a rattvinkel så är det i allra högsta grad viktigt. Tänk säkerhetssystem med undanmanöverkapacitet, Pilot Assist och Park assist så blir det lättare att ta till sig hur komplexa dagens bilars styrning faktiskt är.

/Thomas
av Lövet
#1372994
Styrutslaget ändras ju inte av hjulinställningen. Det här låter som häxkonst i stil med att Volvo säger att endast de kan byta vindrutor (vilket är total ironi eftersom de själva lämnar bort till andra glasmästare). Min förra bil hade motsv till Pilot Assist och den krävde inget datajobb vid hjulinställning. Skulle tro att tekniken (som ju oftast kommer från tredje part) är extremt lika.
av morfarginko
#1373079
Erik Å skrev: tis 31 mar 2020, 15:49 Om man nu inte gillar att kasta pengar i sjön så är det framförallt toe på framaxeln och kanske bak också som behöver kollas. Övriga hjulvinklar ändras i princip bara när man kört sönder nåt..
Toe driver däremot en aning med tiden allteftersom gummibussningarna komprimeras, bör kollas med något års mellanrum.
Är man riktigt kostnadsmedveten så kan man klistra en remsa silvertejp tvärs över slitbanan på varje däck, åka några kilometer och sen titta hur tejpen har slitits. Ligger nötningen centrerad utan några tendenser till slitage på kanterna så är hjulinställningen förmodligen helt okej! :-)
Å andra sidan kanske man borde sponsra sin Volvo-verkstad i tider som dessa.. :-D
Tack för tips!
av audiot
#1373120
Anledningen till varför vida ska kopplas in i SPA/CMA-bilar efter hjulinställning är för att man har påverkat något i chassit mekaniskt, det känner inte rattvinkelgivaren av automatiskt och behöver således kalibreras. Pilot Assist mm. kan agera felaktigt om man inte gör detta. Man kan såklart göra hjulinställning på en sådan bil utan att koppla upp vida, men resultatet kan bli galet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1373126
Det förutsätter att den mänskliga faktorn ställer ratten i absoluta mittläget, och att båda hjulens vinklar är identiska före justering. Det händer inte.
av Erik Å
#1373137
Jag klarar av det som amatör, borde inte proffs kunna fixa det? :-D
Som väl är så har jag ingen rattvinkelgivare men jag vill naturligtvis har ratten i mittläget när man åker rakt fram :P

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]