NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1373116
Hej!

Får erkänna att det gäller fruns Ford Focus-12 men det är ju (?) samma konstruktion som V50 så någon kanske vet om det är normalt, farligt eller hur det kan repareras.

Slängde på sommarhjulen idag och upptäckte då att navet (antar jag...) glappar i den mån att om man trycker nere så finns det en rörelsemån på 2-3 mm.

Se film!
https://file.io/XlLzcE

Först frågan är givetvis om det är något man bör åtgärda samt vad det kan bero på. Snart besiktningsdags - är det något som besiktningen upptäcker?

Eller är det, kom jag på nu, ett glappande hjullager vi har?
Senast redigerad av 1 specos, redigerad totalt 0 gånger.
av specos
#1373118
oskich skrev: lör 04 apr 2020, 22:25 Dags för hjullager byte?
Du var snabbare än jag hann redigera inlägget.....

Är det ett tydligt tecken på glappande hjullager? Jag trodde alltid det var någon form av missljud vid hjullagerfel.

Eller kan man dra åt det på något sätt, så längde det inte är missljud?
av specos
#1373183
Märkligt. Hissade upp bilen och kan inte känna att det glappar någonstans nu . Och det borde det ju göra........ Möjligen kan jag tycka att bilen drar lite åt höger än innan, vet inte om det kan vara något som tyder på hjullager iofs. Kan inte höra bestämt att det låter något molande när man kör (iofs svårt att höra skillnad eftersom jag innan hade friktionsdäck...)
av Erik Å
#1373198
Det är inte spindelleden som glappar då? Den brukar komma i spänn om man lyfter upp bilen så då märks det inte på samma sätt..
Klonkar det om du åker på kullersten? Filmen verkar inte fungera..
av specos
#1373228
Erik Å skrev:Det är inte spindelleden som glappar då? Den brukar komma i spänn om man lyfter upp bilen så då märks det inte på samma sätt..
Klonkar det om du åker på kullersten? Filmen verkar inte fungera..
Filmen igen (man brukar alltid på upp massa pop-ups på minfil.com men det är ju bara att klicka ner....)
https://minfil.com/J8z556mdo5/VID_20200 ... 736939_mp4

Kolla gärna så ser du mer vad jag menar!

Kan säkert vara spindelleden. Kan ju förklara att jag inte kan rucka hjulet när jag hissar upp den. Samt att den börjat dra åt höger(?).
Kände även på hjulen och det är ingen värmeutveckling.
av Erik Å
#1373234
Håll med fingrarna runt spindelleden (sitter mellan yttersta punkten på länkarmen och nedre punkten på hjulspindeln bakom bromsskivan) när du ruckar så känner du om det är där det glappar. Det brukar gå att komma åt den från insidan.
Är det inte det så kan du hålla handen runt drivknuten på insidan av spindeln och kolla om den rör sig relativt spindeln, isåfall är det hjullagret som glappar
Bromsskivan hålls huvudsakligen fast av hjulbultarna plus någon enstaka skruv på vissa bilar, så den kan bli lös när man tar av hjulet. Det är inget större problem :-)
av specos
#1373246
Jag bokade en besiktning till imorgon, eftersom det ändå snart är dags. Så får vi se om de säger något - det är första gången jag hoppas det!
Användarvisningsbild
av Flebbe
#1373326
Mitt ena hjullager på v50in är dåligt, låter riktigt illa, dock inget glapp. Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper när jag besiktigade. Dom sa ingenting om att båda stötdämpare fram va helt slut, höger motorfäste helt slut, o sen hjullagret. Det brummar o låter illa, man känner även i fjädern. Allt va fint sa dom. Hade kanske bara tur den dagen.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]