Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvsvensken
#1372829
Hej.

Jag vet inte om detta e rett men here goes:

Ni får bara ursekta min dårliga svenska🤪

Min pappa jobbade på Volvo Torslanda utanfor Gøteborg i några år i børjan på 90-talet. Han har flera gånger berettat om den gången han satte sista delen på den allra sista Volvo 240:an. Om man inte hade møtt hans gamla arbetskompis, så skulle man ju tro at detta va bara skitsnack. Men han minns at på kvelden den 4. Maj 1993 monterade han och många andra, delarna på en grøn 244 SE stationsvagn, som va på den italienska marknaden. Dessa hadde svart grill och svarta dørrhandtag och inte krom. Han monterade en sådan svart grill (som sista del) på den sista bilen. Hans eget og många flera namn står skriven innuti bilen. Dagen derefter backade dom på fem bilar på bandet, tog av några delar och Volvo satte på dom igen framfør pressen så dom fikk sitt. Men den bilden som fins av en blå Volvo 245 som sista bil stemmer inte siger han. E det någon som vet var den riktiga sista bilen blev av?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1373087
Spännande historia i alla fall!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1373092
Ja det gick att läsa i ett nummer av Ratten minns jag. Hade för mig att sista bilen va blå el röd... Men det är så svårt länge sedan och ja va inte gammal på den tiden.
av Volvosson
#1373552
I Ratten stod att läsa:
De köpte den sista volvo 240:n.

Bild på kund och bil. Det är en 245 Classic
med crome grill, i blå metallic (typ blågrön).
Denna var dock egentligen bil 3 från slutet.

För sen kommer denna slutkläm.
De 2 sista bilarna skulle behållas för Volvo museum.
Av dessa sista 2, var en sedan och en herrgårdsvagn.
av Halvsvensken
#1373767
Tack så mycket for alla svar. Då måste den 245:an va den sista. Han sa det at under reservhjulet står hans namn. Jag tror jag får høra av mig til museumet om dom kan skicka et foto. Det e nog en lite ovanlig hendelse ja😉Helt fantastiskt at den kunden har just den 245 Polar-en fortfarande. Det va riktiga bilar det. Det siger nåt om engagement for Volvo. Førlåt ifall jag va sen at svara.

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]