Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1373014
Fönsterlist1.jpeg
Fönsterlist1.jpeg (234.09 KiB) Visad 428 gånger
Fönsterlist2.jpeg
Fönsterlist2.jpeg (239.43 KiB) Visad 428 gånger
Fönsterlist3.jpeg
Fönsterlist3.jpeg (182.45 KiB) Visad 428 gånger
Bilen står under ett träd (fågelskit) och det har regnat flera dagar här. Bilen är skitig ja...
Dock tror jag inte att nedbryningen har orsakats av mosstillväxt, utan snarare att listerna spruckit och smulats sönder, och därefter samtat vatten som inte rinner av utan ner, och därmed orsakar mossan. Men bara en lekmanna-teori.
#1373018
ser ju ut som om bilen är full av fågespillning och mossa? jag fick liknande på min xc60 2016 en decimeter på listen ovanför vindrutan ga att det låg fågelskiit där några dagar, listen blev helt ihokrullad och konstig, aldrig sett det sedan dess på något annat ställe på bilen.
#1373020
Hade en corolla -86 som vinterbil och den tvättade jag inte en enda gång under vintern och det växte massor med mossa på den runt listerna.

Sen tvättade jag av den frammåt sommrarna och då blev den som ny igen i lister och lack. Bilen mådde inte det minsta dåligt av att inte tvättas.

Hade även haft en Mazda 626 som jag köpte ny under den tiden jag var bilgalen, tvättade mist 2 ggr per vecka, den var aldrig smutsig utan att genast bli tvättad, den belev också techtylbehandlad var 24:e månad. Lik förbannat så både rostade den upp och blev kass i lacken.

de där listerna ser ju värre ut än på min gamla opel rekord -1963 efter åratal i blekande sol...

Det måste vara tillverkningsfel eller någon stark kemikalie ala avfettning. Mossa har inte skadat någon av mina bilar i alla fall. Fågelbajs ska ju mycket till om man lyckas täcka alla liter fullstndigt med under lång tid. Visst en skit på ett ställe, men här är ju alla lister kaputt.
Senast redigerad av 6 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1373021
TommyP86 skrev:Man vill väl nästan påstå att det är nåt tillverkningsfel. Har du haft bilen sen ny?
Japp - har haft den sedan den var ny.
Derank skrev:ser ju ut som om bilen är full av fågespillning och mossa? jag fick liknande på min xc60 2016 en decimeter på listen ovanför vindrutan ga att det låg fågelskiit där några dagar, listen blev helt ihokrullad och konstig, aldrig sett det sedan dess på något annat ställe på bilen.
SÅ mycket fågelspillning har jag inte haft på bilen, och listerna är förstörda på alla (!) rutorna, och på hela deras bredd från kant till kant, inte bara på en begränsad del.
StefanN skrev:Eftersom det inte är ett standardfel då det bara är du som har det på en så ny bil lär det va din plats att parkera på i kombination med bristande skötsel som orsakat det. Köp fyra lister från skroten och byt.
Jag vet ju inte att det bara är jag som råka ut för detta - det var därför jag frågade. Platsen att parkera kan jag inte ändra på. Och köpa på skroten och byta går inte eftersom jag är ordentligt rörelsehindrad. Så det får bli Volvo-verkstaden...
#1373041
Listerna pajjar ju inte för man inte tvättat bilen. Jag har inte tvättat min XC70 sedan förra sommaren.

Gjorde en noggran tvätt nu när jag satte på sommardäcken och bilen blev som ny, inklusive listerna.

Om man marinerar bilen i avfettning och rengöringsmedel varje vecka under vintern verkar ju lack, plast och gummi ta grymt mera stryk.
Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]