Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1373012
Nedan har jag bifogat några bilder på en kabel jag hittade lös bakom instrumentpanelen, den är uppenbarligen lossad sedan innan av någon tidigare ägare då den är ihoptejpad med eltejp. Jag hittade även en anslutning på baksidan av instrumentpanelen som saknar en anslutande kontakt, kan det vara så att sladden ska ansluta till den och isåfall vad fyller den för funktion?

Den svarta sladden verkar "sitta ihop" med den gröna sladden jag fotat delar av i vad som borde vara andra bilden, och dessa två är i sin tur del av samma kabelhärva som den sladd som ansluter till kontakten bredvid den kontakt utan sladd.
IMG_20200404_124632.jpg
IMG_20200404_124632.jpg (507.46 KiB) Visad 1474 gånger
IMG_20200404_124642.jpg
IMG_20200404_124642.jpg (344.64 KiB) Visad 1474 gånger
IMG_20200404_124651.jpg
IMG_20200404_124651.jpg (310.47 KiB) Visad 1474 gånger
Tack på förhand!
#1373042
Lite svårt att avgöra vilket kontaktstycke och vilken pinne det rör sig om. Jag gissar på att det är kontaktstycke B och pin10. Med reservation att mitt hus är annorlunda mot ditt så vill jag säga att den gröna går till spolarvätskenivå-varningen.
Kan vara kontaktstycke C också, det skrev jag aldrig upp pinout för, men det stycket innehåller mestadels varningslampor.

Så en kvaliciferad gissning är att någon har tjuvkopplat en varningslampa. ABS-lampan är ju väldigt poppis att tjuvkoppla, istället för att laga felet.

Den sista bilden är på kontaktstycke D. Det är hastighetssignal ut från instrumenthuset. Jag är inte helt 100 på vart dom går, men det troliga är ECC och farthållare. Har du ingen farthållare, eller ingen ECC, är det fullt möjligt att ena kabeln saknas.
#1373235
Lucif3r skrev: lör 04 apr 2020, 16:21 Lite svårt att avgöra vilket kontaktstycke och vilken pinne det rör sig om. Jag gissar på att det är kontaktstycke B och pin10. Med reservation att mitt hus är annorlunda mot ditt så vill jag säga att den gröna går till spolarvätskenivå-varningen.
Kan vara kontaktstycke C också, det skrev jag aldrig upp pinout för, men det stycket innehåller mestadels varningslampor.

Så en kvaliciferad gissning är att någon har tjuvkopplat en varningslampa. ABS-lampan är ju väldigt poppis att tjuvkoppla, istället för att laga felet.

Den sista bilden är på kontaktstycke D. Det är hastighetssignal ut från instrumenthuset. Jag är inte helt 100 på vart dom går, men det troliga är ECC och farthållare. Har du ingen farthållare, eller ingen ECC, är det fullt möjligt att ena kabeln saknas.
Det verkade bara vara en skarv från den gröna kabeln och den ledde ingenstans, ABS lampan är inte tjuvkopplad då den lyst sedan innan men är nu fixad. Tack ändå! Nu har jag tyvärr mycket större problem, om du vill kan du läsa här: viewtopic.php?f=15&t=155177
#1414603
Det är oftast inga större problem att laga ABS-en. Väldigt sällan det är annat än kransar, givare eller ärgat kontaktstycke till givaren på bakaxeln. När jag fick min 745-a var den tjyvkopplad.... av mig :oops: Min svåger hade den innan mig och han lyckades elda upp delar av kretskortet när han skulle "koppla om det". Jag lyckades "få ihop" det så instrumentet fungerade som det skulle. Sedan efter det isolerade jag ABS lampans sockel och parallellkopplade den till oljetryckslampan. Funkade då men jag tror inte det fungerar idag. Dom ser på bromsprovaren om det bromsar för mycket på bakhjulen. Detta fungerade i flera år tills jag fick bilen av honom. Då kopplade jag om lampan så jag kunde felsöka och fixade felet istället. Och det har funkat i 10 år nu utan problem. :-D :-D
#1414610
Anledningen till att dom inte (har frågat dom) godkänner ej fungerande ABS är att bilar utan ABS är att dessa saknar bromskraftbegränsare till bakhjulen. Detta var då innan jag fixat min. Det är kanske andra regler nu, detta var precis i skarven när dom ändrade reglerna till att det måste fungera när det finns
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]