Erik Å skrev:Italien-mysteriet kan förklaras av att Italien straffbeskattade motorer större än 2.0 liter..
Det var inte det jag menade... Utan jag menade mer alla lustiga lösningar och konstigheter dom(volvo, t ex) kom på för att klara den där 2.0l-gränsen. Lösningar som skulle varit storsuccee även i resten av världen, som t ex en B234FT. Heck, bara en B204FT utanför italien skulle ju varit kanon(det finns en anledning till att dom är grymt eftertraktade).
lennarte skrev:Det trodde jag också, men jag sökte på B204 så stod det att satt i första S80.
Det kan omöjligtvis stämma... P2-platformen var ju inte ens påtänkt när dom 'gav upp' med rödblockarna. Dom provade ju inte ens rödblockare i 85x70 serien(tvärtom så provade dom 5-cyl vitblockare i 760!)
Däremot har ju S80 samma 5-cyl motorer som x70. Plus 2 raka sexor - en sugis och en T6a(med en åt h-e för klen automatlåda pga. platsbrist...).
S80 lanserades -98 och var först ut med nya ME7/Denso-styrsystemen, något x70 inte fick fören -99.
Att överhuvudtaget sparka igång en rödblockare med ME7/Denso är nog inget litet jobb direkt
Och intergrera t ex LH2.4 i resten av S80'ins elsystem är nog inte gjort på en pisskvart heller.
Men... Det vore ju rätt fränt om det faktiskt fanns en bortgömd S80 med en rödblockare under huven någonstans där ute, som inte är ett hemmabygge