Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1372684
Lucif3r skrev:S80 hade aldrig något annat än vitblockare, och aldrig mindre än 5 cylindrar
Det trodde jag också, men jag sökte på B204 så stod det att satt i första S80. Jag trodde också att den försvann i början på - 90-talet. S80 kom ju i slutet på - 90-talet. Hittade inte tillbaka :nerd:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372733
Erik Å skrev:Italien-mysteriet kan förklaras av att Italien straffbeskattade motorer större än 2.0 liter..
Det var inte det jag menade... Utan jag menade mer alla lustiga lösningar och konstigheter dom(volvo, t ex) kom på för att klara den där 2.0l-gränsen. Lösningar som skulle varit storsuccee även i resten av världen, som t ex en B234FT. Heck, bara en B204FT utanför italien skulle ju varit kanon(det finns en anledning till att dom är grymt eftertraktade).
lennarte skrev:Det trodde jag också, men jag sökte på B204 så stod det att satt i första S80.
Det kan omöjligtvis stämma... P2-platformen var ju inte ens påtänkt när dom 'gav upp' med rödblockarna. Dom provade ju inte ens rödblockare i 85x70 serien(tvärtom så provade dom 5-cyl vitblockare i 760!) :P
Däremot har ju S80 samma 5-cyl motorer som x70. Plus 2 raka sexor - en sugis och en T6a(med en åt h-e för klen automatlåda pga. platsbrist...).
S80 lanserades -98 och var först ut med nya ME7/Denso-styrsystemen, något x70 inte fick fören -99.
Att överhuvudtaget sparka igång en rödblockare med ME7/Denso är nog inget litet jobb direkt :P Och intergrera t ex LH2.4 i resten av S80'ins elsystem är nog inte gjort på en pisskvart heller.

Men... Det vore ju rätt fränt om det faktiskt fanns en bortgömd S80 med en rödblockare under huven någonstans där ute, som inte är ett hemmabygge :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372753
Lucif3r skrev:Men... Det vore ju rätt fränt om det faktiskt fanns en bortgömd S80 med en rödblockare under huven någonstans där ute, som inte är ett hemmabygge
Joo, det var något sådant jag tänkte på, en typ "förserie". Eftersom det fanns 960 med B204 så är steget inte såå långt. :-D
av Erik Å
#1372849
Vi fick låna en tidig S80 testbil på ett tidigare jobb jag hade, det var SÅ hemligt, bilen kom i ett täckt släp och sen skulle den ha ett blått skynke över sig hela tiden. En Securitas-vakt kollade att inga obehöriga kom in i garaget..
Men självklart så öppnade vi huven och kollade vad som fanns där :-) Inget Volvo-"redblock" utan en silvrig sak på tvären. Då var det ju helt nytt för Volvo, utvecklad i samarbete med Porsche enligt rykten.. Hela upplevelsen var lätt chockartad, efter "typisk Volvo á la 940".. Kändes som det var ett utomjordiskt UFO eller nåt som trillat ner. Men det satt trots allt Volvo-märken på det :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372955
På 80-talet var importtariffen på utländska bilar i Thailand mycket högre på bilar med motorstorlek över 2300 cc. Detta slog mot Volvo som hade sin b23 med 2316 cc, mot Mercedes 230E med 2299 cc. Så efter lite lobby fick Volvo Thailand att ändra gränsen till 2400 cc. Något som få vet är att sexan i 960 utöver 3 liter och 2,5l även finns som 2,4 l (b6244) med 163 hästar och den har 2318 cc vilket gjorde att den klarade 2400 cc gränsen
av Rådlös
#1374990
Här som en liten fortsättning på att reparera spruckna instrumentbrädor och annan plastinredning i bilar: https://en.wikipedia.org/wiki/Worbla
Detta är som ett plastmaterial som går att forma med en varmluftblås och det tycktes vara enkelt att häfta ihop det vid överlappningar, utan lim eller annan tillsats. Bara kleta ihop det. Och spillbitar av svart Worbla hade som en konsistens av någon sorts skumplast, Polyetencellplast såg det ut som. Kanske kunde vara användbart i sammanhanget?

OBS! Jag har inte provat det själv. Jag bara "snubblade" över det när jag kollade efter något annat, som jag just nu har glömt. Men det säljs i alla fall i slöjd och hobbyaffärer.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]