Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo314
#1372896
Hej tänkte att jag ska byta kamrem på min v70 2015 181hk d4
men jag hittar ingen bra instruktion på det.

Har bytt på Vag och då ska man låsa vevaxel och pump är det lika på Volvo?

Någon som har Vida i norra Stockholm?
Har några fel som jag vill fixa. :-)
Mvh :-D
Användarvisningsbild
av Cotag
#1372906
Ungefär 14 minuter in i detta klipp så går en kille igenom "nollorna" på italienska (?).
Har inte sett någon steg för steg tråd på forumet ännu om kamremsbyte på D4 VEA.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1372907
1.JPG
1.JPG (33.81 KiB) Visad 4996 gånger
2.JPG
2.JPG (20.54 KiB) Visad 4996 gånger
3.JPG
3.JPG (28.93 KiB) Visad 4996 gånger
4.JPG
4.JPG (30.65 KiB) Visad 4996 gånger
5.JPG
5.JPG (32.25 KiB) Visad 4996 gånger
6.JPG
6.JPG (31.54 KiB) Visad 4996 gånger
7.JPG
7.JPG (37.07 KiB) Visad 4996 gånger
8.JPG
8.JPG (27.23 KiB) Visad 4996 gånger
9.JPG
9.JPG (23.31 KiB) Visad 4996 gånger
10.JPG
10.JPG (31.23 KiB) Visad 4996 gånger
11.JPG
11.JPG (29.39 KiB) Visad 4996 gånger
12.JPG
12.JPG (29.3 KiB) Visad 4996 gånger
13.JPG
13.JPG (39.73 KiB) Visad 4996 gånger
14.JPG
14.JPG (21.16 KiB) Visad 4996 gånger
15.JPG
15.JPG (26.79 KiB) Visad 4996 gånger
16.JPG
16.JPG (23.57 KiB) Visad 4996 gånger
17.JPG
17.JPG (41.33 KiB) Visad 4996 gånger
18.JPG
18.JPG (41.77 KiB) Visad 4996 gånger
19.JPG
19.JPG (23.65 KiB) Visad 4996 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1372909
Det finns två bilar på forumet som haft problem efter kamremsbyte att dom "hostat och dött" vid lägre varv, båda har återgått till normal drift efter att bränslepumpen blivit rätt nollad.

Några månader gamla siffror men detta är pris på remsatserna jag fick på Bilia och inom parantes billigast på nätet (D4204T5).

Kamremsats VO 32255113 2 268 SEK (165 E wikingerparts.de)
Remsats (hjälpaggregat) VO 31480361 1 444 SEK (98 E wikingerparts.de)
Bricka (för bränslebump?) VO 31430071 130 SEK

Autodoc är vad jag sett dyrare än Bilia (!) och har inte alltid kamremssatsen hemma. En av satserna (Conti) dom har innehåller inte heller alla brythjul som originalsatserna har.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1372911
...just det. Att byta eller inte byta vattenpump är väl den ständiga frågan vid kamremsbyte. Jag fick till svar på Bilia att man "aldrig" bytar pump på VEA. Du gör såklart som du vill. :-)
av Addict
#1372914
Detta är ju nackdelen med att köra "nishfordon" som Volvo. Vilken amerikansk bil som helst har utförliga guider för novisen på Youtube... Dessutom är det lag på att ha servicescheman lättillgängliga där.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1372943
Tack för ditt tänkande kring amerikanska bilars utförliga guider, det passar liksom perfekt i den här tråden.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1398285
Ni som har bytat kamrem på D4 VEA, måste man ta av remskivan på veven och isåfall behövs verkligen mothållet i bilderna för återmontering av skivan?
av oldtimersmc
#1448235
Verkar som att man måste ta bort svänghjulet/remskivan för det lär bli svårt att se om du ligger rätt till med veven ( markeringarna)om svänghjulet är i vägen. Verktyget lär du inte behöva, fins många metoder att hålla svänghjulet still ex biltemas universalöppnare 20-320 a 100kr
av DieselKaj
#1544076
Cotag skrev: fre 03 apr 2020, 20:33 1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
11.JPG
12.JPG
13.JPG
14.JPG
15.JPG
16.JPG
17.JPG
18.JPG
19.JPG
Underbart inlägg!! Köpte Gates-satsen och visst fanns instruktionen att ladda ner men inte åtdragningsmomenten. Tusen tack för att du delar med dig!! :-)
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]