Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1369632
Tror mitt spjällhus börjar visa lite liknande symptom. Kör man etc är det ingen fara men om jag kommer in på en parkering/gata och lägger i neutral kan jag se varvräknaren dippa ner till 500-600 rpm och känna hur motorn vibrerar för att hoppa upp till 1000 varv. Ibland kan det även när jag stannar vid en korsning ligga på 1000 varv och ligga kvar där fast jag ej gasar. Har provat rengöra och blev lite bättre men får kanske ta en noggrann rengöring när vädret blir varmare.
#1369740
Erik Å skrev: fre 13 mar 2020, 23:18 Kolla att du inte har någon sprucken vakuumslang t.ex. den till bromsservot, det kan bli svajigt varvtal när tomgångsregleringen försöker kompensera för tjuvluften som pyser in..
Intressant. En del av dem var ganska torra och hårda på en del platser men jag såg inga sprickor. Speciellt sliten var den lilla biten vid T-korsningen till höger om motorblocket. Fungerar startgas-test på dessa typer av slangar?

Surret vid tomgångens nedgång och innan den skjuter upp igen kommer från LMM vad det låter. Den har väl inga rörliga delar?
#1369742
Har du inte en luftpump monterad på luftslangen intill LMM (så är det på min V70 classic i alla fall) Den surrar ibland :-)
Slangen till bromsservot är relativt enkel att lossa från insuget, sen kan man blåsa/suga i den och kolla att det inte läcker in luft i bromsservot..
#1369847
Visst är det en backventil in mot servot så att vakuum hålls kvar där en stund efter att motorn stannat..?
Men i alla fall, om man suger ut luften ur vakuumklockan så ska det bli stopp sen. Det ska inte gå att suga ut luft fortlöpande, isåfall läcker slang eller servo.
Ett annat sätt att testa är ju att koppla loss slangen från insuget, plugga nippeln och sen provköra motorn och se om den går bättre. Så borde man kunna göra på resten av vakuum-slangarna också.
#1370027
Nu är jag inte helt säker på att jag kommer att klara av att identifiera felet. Är den luftpump som omnämns är en pump som pumpar vakuum? Nya slangar kostar ju inte så mycket så man kan ju bara byta. En verkstad kommer snart anlitas för nya däck så de kan få lyssna med vant öra. Haynes tipsade om att man kan lyssna med något som stetoskop och då höra luft åka runt om det fanns läcka.
#1372867
Snart skall bilen in på läcktest med rök. Jag har inte hittat någon luftpump däremot har jag en liten uppdatering.

Det är alltså två symptom som kan vara orelaterade.

1. Tomgången är alltså ojämn på varm motor och när den slår i botten och lamporna blinkar till så surrar det vid luftburken. Jag har lokaliserat ljudet till att sannolikt komma från en magnetventil för laddtryck (9473212) som sitter fast med ett clips på luftfilterlådan. Jag är ganska säker. Det surrar eller smattrar till och den går upp igen över tomgångsvärde. Jag har försökt förstå vad denna ventil gör men man kanske vågar bara ta bort elkontakten och se hur tomgången går.

2. Bilen svarar dåligt på "plattan i botten" när den är varm på 2:an och 3:an speciellt. När den gör det låter det lite i kupén som när man kör utan ljuddämpare (lite rallybludder så där) och den är slö. Sedan hörs ett skramlande från huven (tror jag) och man får en riktig kick och den spinner iväg fint. Felet återkommer ibland och är ibland borta ett tag.

Alltjämt samma felkoder på kamaxelläge avgas och katalysatoreffektivitet. Inget om turbon. Nu även felkod på kopplingslägesgivaren som hoppar på och av lite som den vill, men den koden är ny så den lär inte vara relaterad.
Rör till EGR-ventilen

Jag söker efter ett rör som sitter mella[…]

20230319_132753.jpg

Uppdatering! Bilen får bränsle, men in[…]

Löjliga priser XC70

https://www.blocket.se/annons/varmland/volvo_xc70[…]