Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jlarsson94
#1372549
Jag har en S60R -04 som börjat klonka/slå vid belastning. Kör jag lugnt låter det aldrig något men så fort jag börjar belasta/gasa lite mer och laddet kommer slår det till i bilen och känns lite som man dumpar kopplingen och det hugger till. Blir även likadant när man kör långsamt och svänger skarpt. Misstänker att det är min vinkelväxel som börjar ge upp efter lite lättare sökningar på google.. Dock driver bilen fortfarande på alla 4 hjul och kardanen går inte att vrida på.
Har även upptäckt ett litet läckage i bakaxelklumpen. Kan det vara något med den som spökar annars?

Att tillägga är att min Haldex är optimerad och bilen driver konstant 50/50 samt ligger på en ungefärlig effekt på 350hk i motor

Mvh,
Johan
av Jlarsson94
#1372642
Ja det låter som att mitt problem är mer likt detta ja. Skall åka så snabbt som möjligt till en verkstad och be dem läsa felkoder! Hoppas de får fram något svar.
av Zuckuss
#1372755
Medbringarhylsan?
Motorfästen?
Stabilatorstag (K-stag)?

Jag är ingen expert men tycker inte att "klonk" rent generellt är nått som man kopplar ihop med HALDEXen.

Medbringarhylsan skulle kunna vara dålig vilket innebär att splines börjar ge sig - förhoppingsvis bara på medbringarhylsan och inte axeln.

*Klonk* i alla dess former hittar man nog inte via felkoder utan här behöver man hitta vad/var som klonket finns.

Klonka till!
av Jlarsson94
#1373731
Jag har nu felsökt utan större lycka.. Har även bytt hylsan i vinkelväxel och kollat splines som såg bra ut. Men problemet kvarstår tyvärr. Edit är att det inte läcker olja ur bakaxelklumpen utan ur Haldex. Men dock inga felkoder på den vilket jag tycker är konstigt.
Så vet ni någon person/verkstad i Göteborgsområdet som är duktig på på dessa modeller?
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]