Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1372750
Lobocut skrev: tor 26 mar 2020, 22:53 Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Vad är problemet med det igenligen. Jag har sommarbilen garagerad 10 månader per år utan problem med orunda däck trots att det är 2-ton som tynger på däcken (har 3 bar i däcken under vintern). Ett ensamt däck kan ju knappast bli orunt då av sin egen vikt när det står på en hylla.
#1372918
VolvoB20 skrev: fre 03 apr 2020, 09:11
Lobocut skrev: tor 26 mar 2020, 22:53 Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Vad är problemet med det igenligen. Jag har sommarbilen garagerad 10 månader per år utan problem med orunda däck trots att det är 2-ton som tynger på däcken (har 3 bar i däcken under vintern). Ett ensamt däck kan ju knappast bli orunt då av sin egen vikt när det står på en hylla.
Det kan bli orunda. Alla däcktillverkare säger att man ska förvara däck på fälg liggandes eller hängandes på väggen. Och jag tror knappast att däckhotellet skulle ersätta däcken om det skulle bli problem för att dom har förvarat dom felaktigt.
av Lövet
#1372938
Lobocut skrev:
VolvoB20 skrev: fre 03 apr 2020, 09:11
Lobocut skrev: tor 26 mar 2020, 22:53 Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Vad är problemet med det igenligen. Jag har sommarbilen garagerad 10 månader per år utan problem med orunda däck trots att det är 2-ton som tynger på däcken (har 3 bar i däcken under vintern). Ett ensamt däck kan ju knappast bli orunt då av sin egen vikt när det står på en hylla.
Det kan bli orunda. Alla däcktillverkare säger att man ska förvara däck på fälg liggandes eller hängandes på väggen. Och jag tror knappast att däckhotellet skulle ersätta däcken om det skulle bli problem för att dom har förvarat dom felaktigt.
Utan vikt på blir de inte orunda
#1372957
Lobocut skrev:Det kan bli orunda. Alla däcktillverkare säger att man ska förvara däck på fälg liggandes eller hängandes på väggen. Och jag tror knappast att däckhotellet skulle ersätta däcken om det skulle bli problem för att dom har förvarat dom felaktigt.
Jag tror att detta är något som hänger kvar sedan diagonaldäckens tid. Dom var mycket mjukare i corden (textilcord) än dagens radialdäck (stålcord). Sedan fanns det i skarven -60 - -70-tal en del olika lösningar (Michelin hade världpatent på stålkord) av varierande kvalitet. Kommer ihåg att GoodYear hade ett däck med glasfibercord som blev "platta" om man ställde bilen med varma däck med större (tyngre) bilar men till mindre bilar var det ett kanon däck. Är det bara luft i däcken är det inga problem ens på bilen. Min Opel Rekord -59 stod på samma däck i 30 år utan att dom blev platta. Körde kanske 10 mil med den under dom åren och pumpade däcken då och då. Däcken var Telleborg textilradial däck 165x13 tillverkade i slutet på -70-talet. Nye ägaren körde en runda med den innan han lastade den, och så då inget om orunda däck. Då hade den stått still i c:a 3 år. 4 år tidigare körde jag c:a 2 mil med den (flyttade den till ett nytt ställe) och märkte inget "orunt"
#1372962
Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.

T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.

Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.
#1372966
Lucif3r skrev: lör 04 apr 2020, 09:19 Visst, dom KAN bli orunda, men det är väldigt otroligt att dom skulle bli det. Då lär man nog allt ha dom stående bra många år, långt längre än däckets "bäst före"-datum.

T om monterade på en bil kräver det många års stillastående med lite halv-taskigt med luft innan dom blir orunda, och den orundheten brukar ändå försvinna efter några km körning.

Men kan man förvara däcken liggandes så gör det, men finns ingen anledning att få panik för att någon(hotell eller liknande) förvarar dom stående.
Precis. Om däcken blir orunda av 10 kg vikt över vintern i garaget, hur snabbt blir de då orunda av bilens 2000 kg vikt. Måste man palla upp bilen varje gånga man parkerar över natten när man kommer hem från jobbet :P :-)


PS har alla mina däck staplade då jag saknar hyllor och har över 10 fordon DS

Så här har det förresten sett ut hos alla däckshandlare när jag köpt nya däck.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1372969
Blev byte igår, men inte utan lite svett och svets!
Sista vinterhjulets låsbult gick inte att få loss, så det blev fram med svetsen och en kasserad förlängare. Några loppor senare gick det fint att ta bort den! Så idag blir det inköp av nån ny sats med låsbultar. :-)
#1372970
Variosboy skrev: lör 04 apr 2020, 09:44 Blev byte igår, men inte utan lite svett och svets!
Sista vinterhjulets låsbult gick inte att få loss, så det blev fram med svetsen och en kasserad förlängare. Några loppor senare gick det fint att ta bort den! Så idag blir det inköp av nån ny sats med låsbultar. :-)
Varför drar du låstbultarna så grymt hårt. Jag drar med momennyckel och de lossar superlätt utan problem. speciellt låsbultar är jg noga met att inte överdra.
#1372975
Och som vanligt så kommer du med antaganden istället för att fråga vad som var problemet. ;-)
Har inte dragit dom hårt, utan problemet var att jag slant lite med hylsan så mönstret i bulten gav sig.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 58
Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bor[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]