Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DoeJohn
#1372594
Jag har en V60CC MY20 som jag plockade ut i augusti förra året. Ända sedan början har jag tyckt att ratten inte är helt linjerad (alltså att den är lite snedställd när jag kör rakt). Bilen drar inte åt något håll, det är enbart ratten som inte linjerar som den ska.
Har haft den inne på verkstad i flera omgångar och de har gjort allt från mjukvaruuppdatering till hjulinställningar utan att det är helt bra.
Till slut gav jag upp eftersom jag behövde byta till vinterdäck, men nu när sommardäcken är på igen känns det som det blivit än värre.

Är det någon av Er som har haft samma upplevelse och har tips på hur detta kan lösas?
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1372699
DoeJohn skrev: tor 02 apr 2020, 09:01 Jag har en V60CC MY20 som jag plockade ut i augusti förra året. Ända sedan början har jag tyckt att ratten inte är helt linjerad (alltså att den är lite snedställd när jag kör rakt). Bilen drar inte åt något håll, det är enbart ratten som inte linjerar som den ska.
Har haft den inne på verkstad i flera omgångar och de har gjort allt från mjukvaruuppdatering till hjulinställningar utan att det är helt bra.
Till slut gav jag upp eftersom jag behövde byta till vinterdäck, men nu när sommardäcken är på igen känns det som det blivit än värre.

Är det någon av Er som har haft samma upplevelse och har tips på hur detta kan lösas?
Jag är sjukligt noga med det, har justerat detta nästan på varje bil... verkstaden kan göra det, de som jobbar med hjulinställning.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1372739
DoeJohn skrev:Jag har en V60CC MY20 som jag plockade ut i augusti förra året. Ända sedan början har jag tyckt att ratten inte är helt linjerad (alltså att den är lite snedställd när jag kör rakt). Bilen drar inte åt något håll, det är enbart ratten som inte linjerar som den ska.
Har haft den inne på verkstad i flera omgångar och de har gjort allt från mjukvaruuppdatering till hjulinställningar utan att det är helt bra.
Till slut gav jag upp eftersom jag behövde byta till vinterdäck, men nu när sommardäcken är på igen känns det som det blivit än värre.

Är det någon av Er som har haft samma upplevelse och har tips på hur detta kan lösas?
Du har inte sparat injusteringsprotokollet?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1372742
Byt verkstad.
Det hänger på mekanikern. Även om allt står rätt i upphängningen så hjälper det inte om ratten var ytterst lite vriden vid justering, då är lite vriden det nya rakt.
av Erik Å
#1373154
DoeJohn skrev: tor 02 apr 2020, 09:01 ..de har gjort allt från mjukvaruuppdatering till hjulinställningar utan att det är helt bra. ..
Man behöver skruva in den ena styrleden och skruva ut den på motsatta sidan exakt lika mycket. Rocket science med andra ord (OBS ironi) :-D Och kanske kalibrera rattvinkelsensorn sen..
#1373514
Har detta på min S60 uttagen i december. Har inte orkat påtala detta då bilen är nedlusad med småfel, och vibrationerna i ratt/pedaler är prio att få bort. Tänkte vänta till nästa vecka när sommardäcken ska på för att se om det blir någon skillnad
#1373723
Ni som har ratten snett när ni kör rakt. Har ni den åt vänster eller höger ?

Tänkte om det är åt samma håll eller om det varierar från bil till bil.

Skickat från min HD1903 via Tapatalk

av Erik Å
#1373727
Värt att tänka på: körbanan är normalt "bomberad" dvs lutar utåt från mitten ungefär som ett nästan helt tillplattat hustak just för att regnvatten ska rinna av. Så när man ligger i högerfil så kan bilen ha en svag tendens att dra åt höger och alltså får man hålla emot en liten aning åt vänster. Ligger man i vänsterfil på fyrfilig motorväg så blir det förstås tvärtom.. På en Renault 19 jag hade så var effekten påtaglig, på min V70 classic är den knappt märkbar. Men den finns där om man kollar riktigt noga. Jag har trimmat bort den så jag har ratten exakt i mittläget på vanlig landsväg. Då blir det förstås lite mer fel när jag åker i vänsterfil.. :P
av DoeJohn
#1374525
Farbrorn01 skrev: ons 08 apr 2020, 18:06 Ni som har ratten snett när ni kör rakt. Har ni den åt vänster eller höger ?

Tänkte om det är åt samma håll eller om det varierar från bil till bil.

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Ratten är vriden åt vänster på min bil.

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]