NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lappland
#1372648
Hej.

Jag har bytt drivaxelsdamasker på min V50 och har haft loss drivaxlarna.
När jag gjorde det rann det ut en del olja och jag tänkte då passa på att byta olja i lådan.
Enligt instruktionsboken ska det vara 1.6 liter olja i lådan.

Jag fyllde 1.6 utan att komma upp i nivå, sedan lite till och ytterligare lite.
Jag har nu fyllt 2 liter och ligger precis under påfyllnads/nivåhålet.

Någon som kan förklara för mig?
Ska jag fylla lite till så att det rinner ut ur hålet? (måste då åka och handla)

Bilen är en V50 D2 2011, 6 växlad ganska säker att vxl-lådan är en B6
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1372752
Proceduren för B6 på V50 är: fyll på tills det droppar ut ur nivåhålet, och så suger* du ut 700 ml !
Den totala mängden olja som behövs till en torr låda, utan att suga ut, är 1,6L (nja, 1,58L för att vara exakt) eller ungefär 2,3L om man nyttar nivåhålet, innan den extra oljan tas bort.
För att förvirra lite så tar man bort endast 500 ml om samma låda står i en Ford Focus.

Kan inte säga annat än att detta är ännu en idiotkonstruktion från kära Ford... :mad:

*Överfylld lådan men ingen pump eller slang? Det går självklart att lossna avtappningspluggen lite försiktigt och mäta upp 7dl
av Lappland
#1372878
Tack. Jag sög ur några deciliter från mina två liter och ligger nog ganska nära 1.6.

Jag var in på Volvo idag och frågade och tydligen är det vanligt med överfyllda lådor.
De får ofta in bilar som varit servade hemma eller på andra verkstäder som har för mycket olja.
Det ska tydligen inte vara någon fara men rätt mängd är som du säger 1,58

Tack
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1461477
Se efter en 8mm Unbrako skruv med stort och platt huvud i framkant av växellådan på den nere halvan, och en likadan skruv strax under drivaxeln i botten på lådan.
(lådan har endast två skruvar av denna typ, om jag inte minns fel: https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... g/1038831/ )
Lossa nivå/påfyllnads-skruven som första steg, sen avtappningsskruven efteråt, dom kan sitta rätt hårt.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]