Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1371611
Variosboy skrev: tor 26 mar 2020, 18:29 Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..

För min del handlar det om att det inte däckhotellen gör jobbet korrekt, eller däckverkstäder rent generellt.

Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Man gör inte ren fälgen ordentligt, när man har betalat för det. Man använder oftast inte kallavfettning eller fälgsyra om det behövs.

Jag har aldrig varit med om att man har borstat ren navet med stålborste innan man sätter på hjulet. Eller att man använder lite keramiskpasta/Litiumfett eller något annat som klarar höga och låga temperaturer (dock ingen jävla kopparpasta) på navet. Eller att man gör rent gängorna på skruvarna innan man montera tillbaka dom. Däremot har jag sett hur man doppar skruvarna i kopparfett innan man monterar tillbaka dom....
#1371615
fjohan82 skrev: ons 25 mar 2020, 00:42 Transportstyrelsen har beslutat om ett undantag som innebär att dubbade däck får användas fram till den 30 april 2020.

https://www.dackavisen.se/forlangd-tid-for-dubbdack/
Problemet är egentligen att folk tror att man måste byta senast 15 april, och att det måste vara vinterväglag för att få fortsätta köra på dubbdäcken efter 15 april.

Men så är det inte, lagen är flexibel. Efter den 15 april får man fortsätta köra på dubbdäck om det befaras bli vinterväglag. Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag under någon tid på dygnet som du ska använda bilen. Det kan ju då befaras bli vinterväglag när temperaturen sjunker till eller under nollan i stort sett hela landet under natten.
#1371626
Micce1980 skrev: tor 26 mar 2020, 22:08
Variosboy skrev:Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..
Varför har de däckhotell då? Det kosta väl ändå en ca 1200kr/år typ?
Nu läste du nog fel tror jag!? För som det är nu blir denna frågan hel obegriplig!?
#1371627
Lobocut skrev: tor 26 mar 2020, 22:53
Variosboy skrev: tor 26 mar 2020, 18:29 Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..

För min del handlar det om att det inte däckhotellen gör jobbet korrekt, eller däckverkstäder rent generellt.

Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Man gör inte ren fälgen ordentligt, när man har betalat för det. Man använder oftast inte kallavfettning eller fälgsyra om det behövs.

Jag har aldrig varit med om att man har borstat ren navet med stålborste innan man sätter på hjulet. Eller att man använder lite keramiskpasta/Litiumfett eller något annat som klarar höga och låga temperaturer (dock ingen jävla kopparpasta) på navet. Eller att man gör rent gängorna på skruvarna innan man montera tillbaka dom. Däremot har jag sett hur man doppar skruvarna i kopparfett innan man monterar tillbaka dom....
Finns inget motsatsförhållande i det vi båda skriver, så jag ver inte varför du citerade!?
av Lövet
#1371837
Drog på sommarhjulen även på sambons bil idag. Verkar inte bli minusgrader annat än mitt på natten nu. Vi båda jobbar också hemifrån närmaste veckorna.
206C9ACB-5494-443F-8890-6C19E78A5180.jpeg
206C9ACB-5494-443F-8890-6C19E78A5180.jpeg (119.08 KiB) Visad 429 gånger
#1372725
Tur att man inte har bytt till sommardäck då snön har gjort återintåg till hufvudstaden.
Å andra sidan ska det bli 15-16 grader i nästa vecka så... :-)
#1372731
fjohan82 skrev: fre 03 apr 2020, 06:14 Tur att man inte har bytt till sommardäck då snön har gjort återintåg till hufvudstaden.
Å andra sidan ska det bli 15-16 grader i nästa vecka så... :-)
Igår byte jag sommardäcken vid kl 12:30. Ikväll snör mycket kl 2200 byter igen vinterdäcken. Jävla tråkigt när däcken ligger tredje våning!
#1372743
Ja igår fick vi nog tamejfan årets alla årstider och temperaturer. Relativt torrt på gatan dock även om snön ännu ligger kvar på vår gräsmatta. Tur att verkstan jag ska till idag ligger fem minuter bort, får bli en luuugn körning.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 56
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]